DSB er en af landets mest veldrevne statslige virksomheder, mener Brian Mikkelsen. I onsdags oprettede transportministeren "kundernes ombudsmand" efter klager.
Under et besøg hos DSB blev erhvervs- og økonominister Brian Mikkelsen (K) i fredags så positivt overrasket, at han spontant udbrød: - DSB må være en af de mest veldrevne statslige virksomheder.
Det rapporterer bladet "DSB i dag". Bemærkningen faldt, efter at Mikkelsen havde fået en orientering af DSB's adm. direktør, Søren Eriksen, om genopretningsplanen Sporskifte 2010.
- Jeg er meget imponeret over den måde, DSB er blevet genoprettet på med Sporskifte 2010, sagde erhvervsministeren.
Forinden havde Søren Eriksen fortalt om, hvordan DSB ikke alene har nået en række ambitiøse mål fra 2007, men også overgået dem. Målene var blandt andet: En passagervækst på tre procent, 40 millioner passagerer i udlandet, et bedre omdømme og færre omkostninger i administrationen.
Det er dog ikke alle Brian Mikkelsens ministerkolleger, der deler begejstringen over DSB. Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) fandt det så sent som i sidste uge nødvendigt at nedsætte en "kundernes ombudsmand" for DSB efter en række uheldige enkeltsager hen over sommeren.
- Det er meget vigtigt, at DSB's kunder ved, at DSB's ejer og DSB selv tager sommerens episoder meget alvorligt, og at der derfor tages nye initiativer. Jeg har derfor bedt DSB om at oprette en uvildig ombudsmand, som kunderne gratis kan klage til, sagde Hans Chr. Schmidt i onsdags.
Samme dag satte transportministeren en stopper for DSB's plan om at oprette et mobilselskab, DSB Talk. DSB havde glemt at spørge ministeren om lov.
/ritzau/