Annonce
Politik

Politikere arbejder videre for en ny løsning på E55

Simon Hansen (S) (til venstre) ser gerne en udvidelse af E55, Signe Skovgaard (RV) mener, at den ved mindre forbedringer gøres sikrere, og Ole K. Larsen (V) foretrækker en ny omfartsvej øst for den nuværende - men de ønsker alle ændringer. Foto: Anders Knudsen

Alle deltagere i debat om E55's fremtid er utilfredse med løsningen fra Christiansborg, men de er uenige om det rigtige alternativ.

GULDBORGSUND Efter megen lobbyisme fra lokale politikere, der har haft besøg af en række transportordførere, blev de på Christiansborg tidligere i år enige om bare en lille opgradering af E55.

Den byder på ombygning af tre kryds, og det var ingen af byrådskandidaterne, der deltog i debatten om emnet på Folketidendes folkemøde, tilfredse med. Ole K. Larsen (V) mener, beslutningen bør anerkendes.

- Det er åbenlyst, at vi har nogle trængselsudfordringer, og på længere sigt tror jeg ikke, det er den rigtige løsning med de her rundkørsler, der skal noget helt andet til. Spørger man borgerne, er en helt ny linjeføring (parallelt med E55 mod øst, red.) den rigtige løsning, og det tror jeg også, at man vil være lydhør for i Folketinget på langt sigt, sagde han og mente, at en sådan vej nok er mere end 10 år ude i fremtiden, nu der netop er lavet et stort trafikforlig uden den.

Simon Hansen (S) er blandt fortalerne for en udvidelse, og han var enig i, at der både er en kort og en lang bane i arbejdet.

- På den korte bane skal vi sige, at der lå et rigtig godt forslag, om ikke vi kan se på det en gang til. Men spilles det helt af brættet, er jeg enig med Ole i, at vi skal gå efter en større og mere fremtidssikret model, sagde han.

Togdrift og erhvervsønsker

Det Radikale Venstre ønsker, at vejen ikke udvides, da Femern-forbindelsen, når den står klar, ifølge dem vil lede noget lastbiltrafik den vej og væk fra ruten mod Gedser og færgen til Rostock.

Den tanke luftede partiets Signe Skovgaard igen i debatten, hvor hun også bebrejdede de svære togpendlerforhold nordpå.

- Op imod to timer til København er helt horribelt, og jeg kender mange pendlere, der er stoppet med det og tager bilen, sagde hun, inden det lød:

- Der er ingen tvivl om, at når vi får elektrificeringen igennem og den timedrift, vi er blevet lovet, bliver det meget nemmere at køre med tog til København og i det hele taget opad på Sjælland. Vi ved, at der er nogle psykologiske grænser, når man pendler, og den ligger på omkring en time.

Ligeledes kan der være en psykologisk barriere ved at skulle køre sydpå og rundt for at tage motorvejen nordpå fra Guldborg og på den måde spare tid i den tætte trafik, mente hun.

I forhold til den vedtagne plan for E55 er partiet utilfreds med, at der ikke er fokus på sikkerhed på vejen, hvor der har været flere trafikuheld med dødsfald til følge.

- Vi havde peget på et midterautoværn, som skulle sikre, at man ikke kan køre over i den anden vejbane - fordi vejen er meget bred, så den lægger op til, at man overhaler - og man så kun kunne køre til højre, når man skulle ud på vejen.

Det var Simon Hansen enig i, og han foreslog, at vejen blev lavet smallere, så trafikken ville blive roligere, og der i øvrigt blev mere plads til cykelstien.

Debatten kom også ind på byplanlægning og det uhensigtsmæssige i, at det er en vej, der rummer to skoler og flere uddannelsesinstitutioner.

Og så er der stadig debatten om, hvor der skal ligge erhvervsområde, og hvor der skal ligge parcelhuse, indskød Ole K. Larsen med henvisning til det område, der er udlagt til erhverv mellem Nørre Alslev og motorvejen.

- Vi i Venstre så meget gerne, at vi holdt fast i, at erhverv skulle være oppe nordpå, men der er et flertal i byrådet, der har besluttet, at der skal udvikles mere på det område længere nede mod byen, sagde han om en mulig løsning på trafikale problemer, og den bold skød ordstyreren videre til Simon Hansen:

- Der er virksomheder, der efterspørger noget mere bynærhed.

Se hele debatten herunder i videoen.

  • Simon Hansen (S) (til venstre) ser gerne en udvidelse af E55, Signe Skovgaard (RV) mener, at den ved mindre forbedringer gøres sikrere, og Ole K. Larsen (V) foretrækker en ny omfartsvej øst for den nuværende - men de ønsker alle ændringer. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing