Regeringen dropper kørselsafgifterne for lastbiler, oplyser Skatteministeriet i en pressemeddelelse.
Det sker, fordi de administrative omkostninger på nuværende tidspunkt er på et så højt niveau, at omkostningerne ikke står mål med de fordele, som afgiften medfører.
- Med en kilometerbaseret kørselsafgift vil transportbrugerne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som transport af varerne medfører, siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF).
- Det er grundlæggende sund fornuft. Omvendt må vi bare erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere - både for statskassen og for virksomhederne. Vi står simpelthen ikke med en holdbar model.
Beslutningen kommer, efter at regeringen har foretaget en række indgående analyser af flere forskellige modeller for kørselsafgiften.
Disse har vist, at kørselsafgiftssystemet indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration.
Dette er første gang, regeringen afslører noget af indholdet i den kommende konkurrenceevnepakke til erhvervslivet.
Den længe planlagte lastbilafgift skulle efter planen træde i kraft i 2015. Den seneste tid har der dog lydt kritiske røster fra flere dele af erhvervslivet.
Således har både Dansk Erhverv og LO blandt andre anbefalet at droppe afgiften. Deres modstand kommer efter, at brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) allerede i januar advarede mod afgiften.
Også to af landets regionale beskæftigelsesråd og 17 jyske borgmestre har advaret mod, at det vil koste job at indføre kørselsafgiften.
Holger K. Nielsen skulle efter planen i samråd om den nu droppede kørselsafgift torsdag.