S og SF kritiserer et studie, der viser, at en betalingsring vil ramme de lavest lønnede hårdest.
Socialdemokratiet og SF afviser, at en betalingsring om København vil ramme de lavtlønnede hårdere på pengepungen end de højtlønnede.
- Betalingsringen er en meget retfærdig ordning, da vi bruger pengene på at skaffe bedre og billigere kollektiv trafik, siger Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt.
- For alle dem, der bruger den kollektive trafik, er det derfor en kæmpe fordel, og det samme gør sig gældende for bilisterne, fordi der bliver mere fremkommelighed på vejene, påpeger hun.
Ifølge et studie, som adjunkt ved DTU Transport Ismir Mulalic har lavet sammen med SFI og forskere fra Frankrig og Cypern, fremgår det ellers, at en betalingsring vil betyde, at relativt fattigere familier kommer til at betale mere end de rigere familier.
Den økonomiske skævhed opstår, fordi de lavtlønnede familier typisk bosætter sig uden for København på grund af de høje boligpriser i den centrale del af hovedstadsområdet.
Samtidig påpeger Ismir Mulalic, at den kollektive trafik ikke altid er hyppig og tæt nok på borgerne i forstadsområderne til, at den udgør et reelt alternativ til bilen.
Studiet får dog heller ikke SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, til at ryste på hånden.
- De lavtlønnede kører mindre i bil end de rige og mere med kollektiv trafik. Så det er de lavtlønnede, der får mest ud af det, når vi sænker prisen på den kollektive trafik markant, siger Pia Olsen Dyhr.
- Vi vil sætte prisen på et månedskort i Hovedstadsområdet ned med 40 procent, tilføjer hun.
/ritzau/