Regeringen har nu droppet planerne om en særlig afgift på lastbilkørsel. Mens Det Økologiske Råd ærgrer sig over beslutningen, vækker den - ikke overraskende - glæde i transportbranchen, der nu slipper for de ekstra omkostninger.
Erik Østergaard, direktør i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL), roser således regeringens beslutning.
- Vi har sammen med allierede organisationer tordnet imod de konsekvenser, som afgiften ville få - ikke mindst for erhvervsvirksomhederne og beskæftigelsen i yderkanterne af Danmarkskortet, hvor afstandene selvklart er længere, siger han.
- Nu får erhvervslivet omsider afgiftsmæssig fred til at koncentrere sig om at producere og investere sig ud af krisen, fortsætter han.
I den anden lejr er der omvendt stor skuffelse over, at lastbilerne ikke kommer til at betale tilstrækkeligt for blandt andet den forurening, de store biler er skyld i.
- Det er ærgerligt, at regeringen på denne måde spiller sig et redskab af hænde, som kunne være brugt til at fremme renere lastbiler, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd og fortsætter:
- Man kunne på én gang have mindsket den sundhedsskadelige luftforurening og udledning af den klimaskadelige CO2.
Beslutningen om at droppe den ellers længe ventede afgift er blevet truffet, fordi de administrative omkostninger på nuværende tidspunkt er på et så højt niveau, at omkostningerne ikke står mål med de fordele, som afgiften medfører.
Disse har vist, at kørselsafgiftssystemet indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration.
Den længe planlagte lastbilafgift skulle efter planen træde i kraft i 2015. Den seneste tid har der dog lydt kritiske røster fra flere dele af erhvervslivet.
/ritzau/