Annonce
Politik

Slut med ophugning af skibe på strande i u-lande

Afskedsture fra Storebælt til Mumbai, hvor gamle færger ender deres liv på strande i Indien for at blive ophugget under livsfarlige arbejdsforhold, kan snart være en saga blot.

Europaparlamentet har således tirsdag givet den endelige tommel-op til et regelsæt, der strammer kravene for ophugning af europæiske skibe markant.

Dermed mangler kun en blåstempling hos medlemslandene, før den nye forordning kan træde i kraft.

Fremover vil EU-registrerede skibe skulle hugges op på ophugnings-anlæg, som er godkendt hos EU.

Ophugnings-anlæggene vil desuden få løbende kontrolbesøg for at sikre at faciliteterne lever op til EU's standarder.

- Denne lov skal skabe grobund for de nødvendige investeringer i ordentlige genbrugsfaciliteter for skibe - først og fremmest med henblik på sikre og miljøvenlige job, siger parlamentets chefforhandler på forslaget, Carl Schlyter fra De Grønne.

De nye regler skal sætte en stopper for en procedure, der er udbredt i blandt andet Indien, Bangladesh og Pakistan, hvor skibene trækkes på land ved kysterne for derefter at blive hugget op under farlige og forurenende forhold.

Metoden har været kritiseret internationalt, da skibe, der har transporteret farligt eller forurenende gods, har udledt farlige materialer i miljøet.

- Jeg vil gerne understrege, at dette ikke er et angreb på Indien, Bangladesh eller Pakistan, som bruger denne metode i øjeblikket.

- Det er et angreb på selve den farlige og voldsomt forurenende praksis, siger svenske Carl Schlyter.

Det skandaleombruste skib Exxon Valdez, der forårsagede et gigantisk olieudslip ud for Alaskas kyster, blev eksempelvis hugget op i vandkanten ved Alang i Indien i efteråret 2012.

Med de nye regler skal giftige materialer sikres og håndteres på forsvarlig vis på arbejdspladser med ordentlige afløb og tilsvarende foranstaltninger.

Samtidig skal der holdes styr på overskydende affaldsstoffer fra skibene, og de giftige materialer skal håndteres af deciderede affalds- eller genbrugsfaciliteter.

Loven vil gælde for skibene tidligst 2 år og højest 5 år efter, at den træder i kraft. hvilket afhænger af, hvor hurtigt EU's liste over godkendte faciliteter er klar.

/ritzau/

Annonce
Politik

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

Indland

Regeringen vil kræve beredskabsplaner i over 200 virksomheder

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Guldborgsund

Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne

Annonce
Annonce
112

Fandt benzindunk: Natlig brand er formentlig påsat

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

Guldborgsund

"Han var nødt til at tage hjem fra arbejde, fordi han blev så rørt"

112

Brand i ovn hev brandmændene ud af sengen

Lokal nyt

Verdensstjerne kommer til Lolland

Lokal nyt

Langt fremme på landsplan: Så ofte flyver lægehelikopteren til Sydhavsøerne

Politik

Bøllebank til de andre borgmestre! Sikrede sig Folkemøde-hattrick