Regeringen vil som del af sin hjælpepakke til yderområder bygge motorvej mellem Herning og Holstebro. Trafikforskere ser ikke et trafikalt behov.
Trafikforskere undrer sig over, at regeringen allerede nu melder ud, at den vil bygge en motorvej mellem Herning og Holstebro.
Den vestjyske motorvej er del af en hjælpepakke til Udkantsdanmark, og den vil koste mellem to og tre milliarder kroner, lyder vurderingen.
Men der er ikke trafikproblemer på den nuværende vej, der skaber et skrigende behov for en motorvej.
- Det er et godt eksempel på, at man bruger investeringer i trafik som dokumentation for, at vælgerne i et område får noget for deres skattepenge. Det indgår ikke i en større diskussion om, hvilke trafikproblemer der skal løses, siger trafikforsker, lektor Henrik Haarder fra Aalborg Universitet.
Det er godt to år siden, at Infrastrukturkommissionen, der var nedsat af regeringen, kom med sine bud på fremtidens trafikinvesteringer. Her var en hovedpointe, at man skulle væk fra bygge veje og jernbaner efter lokale interesser. Man skulle i stedet vurdere, hvor de trafikale problemer rent faktisk er størst og sætte ind der.
Og det hænger ikke sammen med at bygge en motorvej mellem Herning og Holstebro.
- Hvis man vil løse trafikproblemer, kan man læse rapporten fra Infrastrukturkommissionen, der peger på hovedstadsområdet og Østjylland som indsatsområder. Men man skal ikke se det som en løsning på et trafikproblem, for det er en kompensation til et område i Danmark, siger Henrik Haarder.
Vejdirektoratet er netop nu ved at lave en forundersøgelse af, hvordan man kan udbygge vejen mellem Herning og Holstebro.
Trafikforsker Jeppe Rich fra DTU Transport siger, at regeringen træffer beslutningen om at bygge motorvejen, før man overhovedet ved, hvad der er den mest hensigtsmæssige løsning.
- Normalt plejer man at regne på samfundsøkonomien i trafikprojekter for at finde ud, om der er en forrentning, der er okay. Umiddelbart lyder det ikke som et projekt, der giver mest værdi for pengene. Der er simpelthen for lidt trafik og for lidt trængsel, siger Jeppe Rich.
/ritzau/