DSB og Transportministeriet er blevet enige om, at der ikke behøver være andet personale end lokomotivføreren på de fleste togstrækninger i Danmark. Også på Sydbanen.
I første omgang skulle togførerne være ude af togene fra januar næste år. Men det fik personaleorganisationerne forhindret. Togførerne billetterer, hjælper de rejsende, fløjter afgang på perronen og sørger for kundernes sikkerhed.
Men står det til DSB kan man fra 2015 ikke bare snyde sig til at køre uden billet, men også opleve en utryg togkørsel, fortæller næstformand for togpersonel i Danmark togfører John Kildsgaard fra Nykøbing.
- Hvis vi ikke er der under kørslen, er der ikke nogen til at hjælpe passagerene enten i forbindelse med oplysningerne om selve rejsen, drift forstyrrelser eller problemer med generende medpassagerer.
Hvis togførerne skal forlade togene vil det også betyde, at det er slut med at hjælpe handicappede ind og ud af togene.
- Det kan jo ikke nytte, at folk har mulighed for at komme hurtigt rundt i landet med tog, hvis de i virkeligheden føler det er så utrygt, at sætte sig ind i en togkupé, at de vælger toget fra som transportmiddel, siger John Kildsgaard.
Især i aftentimerne må togførerne tilkalde politi i forbindelse med uro, berusede kunder, vold og slagsmål. Uden togføreren er kunderne prisgivet og afhængig af, at andre kunder tør blande sig og tilkalde hjælp.
I 2012 tilkaldte togførerne i DSB hjælp på 112 i forbindelse med mere end 100 hændelser. Det handlede om uro, akut sygdom, fulde folk, vold, hærværk, tyveri eller andet, hvor kundernes sikkerhed var truet. Det reelle antal hændelser er sandsynligvis 25 procent højere, fordi ikke alle hændelser bliver indberettet, skriver Dansk Jernbaneforbund i en pressemeddelelse.
Dansk Jernbaneforbund har sat gang i en landsdækkende kampagne, med fokus på tryghed, som gerne skulle nå de ansvarlige politikere.
Forbundet vil gerne have, at Togfondens 28,5 milliarder ikke bare bruges på flere og hurtigere tog, men også på passagernes sikkerhed.