Annonce
Sport

Speedway-legende: Skandaleløb skulle aldrig være begyndt

Fredag kendte arrangørerne til baneproblemer i Polen. Alarmklokkerne burde have ringet, siger Erik Gundersen.

Sæsonens første speedway-grandprix i VM-serien blev afbrudt efter 12 heats lørdag aften, da kørerne frygtede for helbredet på den tvivlsomme bane.

Men spørger man den tidligere topkører Erik Gundersen, der har tre individuelle verdensmesterskaber på cv'et, så skulle lørdagens grandprix i Warszawa aldrig være begyndt.

- Over 15 år har man har bygget engangsbaner, så man har oparbejdet en vis erfaring og rutine med det. Katastrofen i forhold til i går (lørdag, red.) er, at hele løbet kollapser foran næsten 60.000 tilskuere.

- Man siger, der var koldt inde på stadion, og man kunne ikke komme af med fugtigheden inde på banen. Det er ingen undskyldning, for der må være teknikere, som ved, hvordan banen skal bindes sammen under forskellige luftfugtighedsforhold.

- De har kendt problemerne dagen før, hvor træningen blev aflyst. Man har haft det hele lidt på fornemmelsen.

Spørgsmål: Burde de så have kørt de første 12 heats?

- Nej, egentlig ikke. I bagklogskabens lys har man vidst, at det her ville gå galt. Man aflyser træningen, og kun få er ude lørdag formiddag. Der kunne man se, at det kunne ende helt galt - og det gjorde det så også.

- Derfor skulle man måske have udsat løbet til i dag (søndag, red.), for at få noget vind eller varme i banen. Jeg forestiller mig ikke, det er raketvidenskab, når teknikerne ved, hvordan luftfugtighed, kulde og varme spiller sammen med de materialer, de arbejder med, siger Erik Gundersen.

I dag er Erik Gundersen ansat som ungdomstræner under Danmarks Motor Union. Han forklarer, hvorfor banen i Warszawa gjorde kørerne bange for at køre ræs.

- Banen er farlig, fordi den bliver uens. Nogle steder kommer der spor, så man ikke kan køre i det "bid", man tror, man har med baghjulet.

- Så kommer der måske en fuge på 10-15 centimeters dybde, som man ikke kan se, og så kan kørerne ryge af, lige som man så flere gange i Warszawa, siger han.

Tidligere er der kørt VM-grandprixer under regnvejr, men det gør sjældent banen så farlig, som tilfældet var under lørdagens sæsonåbning.

- På en regnvåd bane ved man, at man har vand på banen, og underlaget kan absorbere så og så meget. Der skal det stå ned i stænger, før han man har samme scenarie som her, siger Erik Gundersen.

VM-serien fortsætter til maj i Finland.

Annonce
Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Var engang landets største: Nu åbner de i gammel grisestald

Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Vejret

DMI skruer op: 30 grader på Lolland

Indland

Kunstig intelligens kan hjælpe læger med at opdage brystkræft

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Indland

Aftaler med naboen er med til at forhindre indbrud i ferien

Lægehus lukker

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Politik

Messerschmidt trækker DF ud af klimalov efter aftale om CO2-afgift

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya

Annonce
Annonce
Lægehus lukker

Lægehus lukker: 7.500 patienter skal have ny læge

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

112

13-årigt offer i Korsør-sagen vil overvære domsafsigelsen

Sport

Jens fra Nykøbing er ny superligatræner: Bliver chef for kæmpe stab

Guldborgsund

Lukningstruet zoo er reddet

112

Politiet efterlyser: Har du set Bent?

Sport

Rolf Sørensen melder fra til Touren med hjerteproblemer