Dansk Svømmeunion har ikke nogen hovedsponsor, og det er blandt andet de strikse reglers skyld.
Med en række verdensstjerner på landsholdet burde det ikke være svært for Dansk Svømmeunion at skaffe en hovedsponsor.
Men flere års jagt har endnu ikke resulteret i noget konkret, og det er blandt andet det internationale svømmeforbund Finas skyld, mener Pia Holmen, der er direktør i Dansk Svømmeunion.
Reglerne forhindrer nemlig, at en sponsor kan optræde på svømmedragterne med navn eller logo, og det gør alt andet lige et sponsorat mindre værd.
- Man vil ikke have overklistrede svømmedragter. Der kan jeg se fordele, men så sandelig også nogle ulemper. Vi har ikke den plads at sælge til sponsorerne, siger hun til B.T.
Det behøver dog ikke betyde, at Lotte Friis og holdkammeraterne står helt uden muligheder for at finde en samarbejdspartner.
- Deres udfordring er at finde ud af, hvad de så skal sælge sig selv på, for de kan alligevel ikke konkurrere med fodbold og håndbold i medieeksponering, siger Thomas Badura for konsulentfirmaet Sponsorpeople.
Ifølge Pia Holmen skal et hovedsponsorat af svømmelandsholdet koste mellem en halv og en hel million kroner.
/ritzau/