New York Times går i offensiven for at skaffe sig flere læsere i udlandet.
Storavisen, der anses for at være en af USA's mest velestimerede og indflydelsesrige medier, relancerer sin globale udgave.
Denne udgivelse bærer i dag navnet International Herald Tribune. Fremover kommer den til at blive kendt under en anden titel, der knytter den til tydeligere til moderavisen.
Den kommer slet og ret til at hedde International New York Times.
- Vi tror, at der er et betydeligt potentiale for at øge antallet af abonnenter på New York Times uden for USA, forklarer Mark Thompson, som er topchef i selskabet bag den hæderkronede newyorker-avis.
New York Times, som allerede i dag har 10 procent af sine 640.000 digitale abonnenter i udlandet, vil også lancere en netavis med det nye navn, som skal lokke nye kunder ind i butikken.
I dag udkommer International Herald Tribune (IHT) i omkring 227.000 eksemplarer på globalt plan og finder sine trofaste aviskøbere blandt engelsktalende læsere og amerikanere i udlandet.
Avisen konkurrerer med Financial Times og den europæiske udgave af Wall Street Journal.
- Jeg kan ikke se, at mange folk skulle stoppe med at læse IHT på grund af ændringerne med brandet, siger Ken Doctor, analytiker ved mediekonsulenthuset Outsell Research.
Han tror, at navneskiftet især vil være en fordel i forhold til at få fat i en yngre læserskare.
- Når der skal sælges nye printabonnementer, vil New York Times være mere genkendelig, siger Ken Doctor.
International Herald Tribune har i sin 125-årige historie skiftet navn tre gange, og igennem 80 år af levetiden er New York indgået i avisens navn.
Avisen fik sit nuværende navn, da New York Times i 1967 købte sig ind i Herald Tribune, som blev drevet i fællesskab med Washington Post. Siden 2004 har det været the Times alene, der har stået bag International Herald Tribune.
Den nye International New York Times vil blive redigeret fra Hongkong, Paris, London og New York. Relanceringen kommer til at blive ført ud i livet i løbet af 2013.
/ritzau/Reuters