Nogle franske politikere udtrykker under den igangværende præsidentvalgkamp bekymring over udbredelsen af halal-fødevarer.
Men på den årlige muslimske fødevaremesse er producenterne af halal sikre på, at de vil tjene mange penge fremover.
Frankrigs halalmarked, der i dag anslås til 5,5 milliarder euro (41 milliarder kroner) med en årlig vækst på 10 procent, er kommet i fokus de seneste uger, hvor præsident Nicolas Sarkozy henviste til det under valgkampen.
Da Sarkozy havde omtalt halal kritisk fulgte hans premierminister, Francois Fillon, op med udtalelser om, at halal og kosher slagtning var "stærkt forældede traditioner", som burde opgives.
Dette ramte en rå nerve i Frankrigs muslimske og jødiske samfund, hvor religiøse ledere klagede. Siden har emnet været en del af valgkampen.
- Det er stor ståhej for ingenting, siger Aissa Osmane, som sælger halal i en Paris-forstad, hvor han forudser, at halalmarkedet kun vil gro, efterhånden som det muslimske samfund på omkring fem millioner bliver mere integreret i landet.
- Muslimer lever i dag som alle andre. De har travlt og vil have mad, der er hurtigt at tilberede, siger han.
Rached Abssi, som er salgsdirektør for sales Kenza Halal i den samme nordlige forstad til Paris, siger, at politikerne kun er ude på at kapre stemmer.
Marine Le Pen, der leder anti-indvandererpartiet Den Nationale Front, tog hul på den verbale fødevarekamp allerede i februar, da hun sagde, at al kød, der sælges i Paris, er halal.
Hun beskyldte Sarkozy for at give efter for muslimsk pres.
Det kom under debatten frem, at der i visse slagterier kun slagtes dyr på halalmåden, og at det ikke altid fremgik, selv om kødet også blev solgt i ikke-muslimske butikker.
Dette førte til en debat om lovpligtig mærkning, som dog blev opgivet, da det var for dyrt og omstændigt.
På halalmessen præsenteres produkter fra hele Europa. hvilket understreger, at producenterne ser Frankrig som et stort og vigtigt marked på området.
/ritzau/Reuters