Mange amerikanske studerende styrker ikke evnen til kritisk tænkning, selvom de har gået fire år på college.
Hvis man er af den opfattelse, at kritisk tænkning er en disciplin, som særligt studerende i vestlige lande excellerer i, så kan en ny amerikansk undersøgelse få en på andre tanker.
Et studie af 3000 studerende ved 29 amerikanske universiteter med fire års uddannelse viser nemlig, at 45 procent af eleverne "ikke demonstrerede nogen betydelige forbedringer i deres læring" i standardiserede prøver efter to år på college.
De studerende viser særligt mangler inden for kritisk tænkning, kompleks argumentation og skrivefærdigheder. Det skyldes, at kurserne er for lette, og at de unge ikke bruger nok tid på at studere.
Efter fire år viste 36 procent af de studerende i undersøgelsen ingen forbedring i evnen til kritisk tænkning, kompleks argumentation og skrevne færdigheder, hvilket er basis for en ny bog med titlen "Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses".
Bogens titel kan løst oversættes til "Akademisk bagud: Begrænset læring på college"
Undersøgelsen viser, at i et af de inddragede semestre havde 32 procent af de 3000 studerende ikke nogen kurser, hvor de skulle læse mere end 40 sider om ugen. Hele 50 procent havde ingen kurser, hvor de skulle skrive mere end 20 sider.
Et andet studie viser, at studerende på amerikanske universiteter kun bruger mellem 12 og 14 timer på at studere hver uge, hvilket er 50 procent mindre en fuldtidsstuderende brugte for få årtier siden.
/ritzau/AFP