En reklamekampagne med manipulerede billeder har skabt røre på grund af kysseri mellem religiøse skikkelser.
Tøjfirmaet United Colors of Benetton har lanceret en ny reklamekampagne, der vil opfordre til fred og kærlighed, men er endt med at provokere mange.
Kampagnen består af en række manipulerede billeder, hvor blandt andet pave Benedikt XVI kysser den muslimske imam Ahmed Mohamed el-Tayeb, som er tilknyttet al-Azhar-moskeen i Kairo.
Endnu mere interessant er det måske, at lederne for verdens to største økonomiske magter også kysser. USA's præsident Barack Obama låser nemlig læber med Kinas præsident, Hu Jintao.
- Vi gentager, at meningen med denne kampagne entydigt er at bekæmpe hadets kultur i enhver form, skriver Benetton i en pressemeddelelse.
- Vi er derfor kede af, at brugen af billedet med paven og imamen har såret de troendes følelser, skriver selskabet.
Benetton har derfor valgt at trække billedet af de to religiøse skikkelser tilbage, mens billeder hvor Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, kysser den palæstinensiske præsident, Mahmoud Abbas, stadig vil kunne ses i det offentlige rum.
- Det centrale tema er kysset, det mest universelle symbol på kærlighed, mellem verdens politiske og religiøse ledere, skriver Benetton i sin pressemeddelelse om kampagnen.
/ritzau/