Smøleri med at lukke gade i regeringskvarteret i Oslo gav mulighed for at parkere bombebil foran ministerier.
Politidirektoratet i Norge advarede allerede i 2004 mod den åbne Grubbegate, der fører ind midt i regeringskvarteret i det centrale Oslo. Det var planen, at gaden inden september i år skulle lukkes for kørende trafik.
Politiets Sikkerhedstjeneste, PST, har også gentagne gange advaret mod bombefaren i Grubbegate, skriver nrk.no, norsk statsradiofoni på nettet.
Lukningen af gaden har fået fornyet aktualitet, efter at den terrorsigtede 32-årige Anders Behring Breivik, 22. juli kørte helt op til indgangen af en af de norske regeringsbygninger med en kolossalt kraftig hjemmelavet bombe skjult i en VW Crafter kassevogn.
Den enorme eksplosion kostede otte mennesker livet og anrettede store skader på de omkringliggende bygninger, der fik blæst alle vinduer ind. Høyblokken, der rummer statsministeriet og justitsministeriet, er så skadet, at den er truet af nedrivning.
Det norske bureaukrati har brugt syv år på at behandle sagen om gadelukningen. Bård Folke Fredriksen, der er borgmester for byudvikling i Oslo, forklarer, at den lange proces hænger sammen med en kompliceret og tidkrævende plan- og bygningslov.
- Der er mange parter, der skal høres, og mange interesser, der skal afvejes. 22. julikommissionen bør eventuelt se på, om det er muligt at give sikkerhedssager fortrinsret og en hurtigere sagsbehandling, end dagens lovgivning lægger op til, siger han.
Norsk politi vil onsdag ikke sige noget om, hvad det mener om den lange beslutningstid.
Stortinget i Norge nedsatte en uge efter terrorhandlingen den uafhængige 22. julikommission, der har til opgave at sammenfatte hele det hændelsesforløb, der har kostet 76 mennesker livet i Oslo og på Utøya.
/ritzau/NTB