Annonce
Udland

Rapport: Udledningen fra biler i EU falder ikke hurtigt nok

EU's høje klimaambitioner kan ikke mærkes på landevejene, hvor udledningen fra biler ikke falder i det ønskede tempo. Det viser en ny rapport fra Den Europæiske Revisionsret (Arkivfoto). Foto: Michael Probst/Ritzau Scanpix
EU's høje klimaambitioner bliver ikke opfyldt på landevejene. Udledningen fra biler falder ikke hurtigt nok.

På trods af store klimaambitioner og strenge krav, så udleder de fleste personbiler på vejene i EU den samme mængde CO2 som for 12 år siden.

Det er den nedslående konklusion i en ny rapport fra Den Europæiske Revisionsret.

Dermed er det ikke sikkert, at EU's mål for reduktion af CO2-emissionerne fra nye personbiler kan nås. Det siger Pietro Russo, som er det medlem af Revisionsretten, der ledte revisionsarbejdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- EU's grønne revolution kan kun finde sted, hvis antallet af forurenende køretøjer mindskes kraftigt, men udfordringen er enorm, siger Pietro Russo.

Rapporten peger på, at elbiler formentlig er det vigtigste middel til at opnå de ønskede reduktioner. Men salget vokser ikke hurtigt nok. Derfor falder udledningerne ikke i det ønskede tempo.

- Vi kommer ikke til at opleve en reel og mærkbar reduktion af bilernes CO2-emissioner, så længe forbrændingsmotoren dominerer. Men elektrificeringen af EU's bilpark er en stor opgave, siger Pietro Russo.

Ifølge EU-revisorerne er det kun takket være andelen af elbiler, at man har oplevet en reduktion af de gennemsnitlige CO2-emissioner på vejene i de seneste år.

På EU-plan er antallet af elbiler steget fra én ud af 100 nyregistrerede biler i 2018 til næsten én ud af syv i 2022.

Ifølge revisorerne er prisen på elbiler samt manglende infrastruktur til opladning i flere EU-lande dog fortsat en forhindring for at få flere elbiler på vejene.

Det er dårligt nyt, fordi de faktiske emissioner fra konventionelle biler ikke er faldet. Det er et stort problem, fordi ifølge revisionerne stadig udgør næsten tre fjerdedele af de nyregistrerede køretøjer.

Problemet er, at bilerne stadig bliver større. Derfor hjælper det ikke, at motorerne bliver mere effektive, for bilerne er tilsvarende større.

Det samme gælder for hybridbiler, hvis faktiske CO2-emissioner ifølge revisorerne har tendens til at være meget højere end dem, der måles i laboratoriet.

/ritzau/

  • Rapport: Udlendningen fra biler i EU falder ikke hurtigt nok
    EU's høje klimaambitioner kan ikke mærkes på landevejene, hvor udledningen fra biler ikke falder i det ønskede tempo. Det viser en ny rapport fra Den Europæiske Revisionsret (Arkivfoto). Foto: Michael Probst/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Femern

Andreas talte for kongen: - Pulsen var høj

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Sport

Mark O. Madsen lancerer kæmpe event: Vil  være størst i Europa

Royalt besøg

Bente er klar som den første: - Jeg synes, det er stort

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Vejret

Nu igen: Risiko for skybrud på Lolland og Falster

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Femern

Kongen gav en helt særlig gave til Femern-forbindelsen

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset