Et fragtskib er mandag blevet ramt af et missil i Adenbugten ud for den yemenitiske kystby Aden.
Det oplyser Den Britiske Organisation for Maritime Operationer (UKMTO).
Missilet ramte skibet fra oven.
Ifølge det britiske sikkerhedsfirma Ambrey er der tale om det amerikanskejede fragtskib "Gibraltar Eagle", der sejler under de amerikanske Marshalløers flag.
Det bekræfter USA's militær, som desuden oplyser, at det er Houthi-bevægelsen, der har affyret missilet.
Der skal være tale om et ballistisk missil.
Houthi-bevægelsen tager mandag aften skylden for angrebet, skriver nyhedsbureauet AFP. AFP henviser til en udtalelse fra talsperson Yahya Saree fra bevægelsens militære gren.
Han siger, at bevægelsen har udført en "militæroperation", der ramte et amerikansk skib, og at "et vist antal passende maritime missiler" blev anvendt ved angrebet.
Sikkerhedsfirmaet Ambrey oplyser, at der opstod en brand på skibet som følge af angrebet. Der er dog ingen meldinger om tilskadekomne, og skibet holdt sig efterfølgende oven vande.
Rederiet Eagle Bulk Shipping, der ejer skibet, bekræfter i en udtalelse, at alle ombordværende er uskadte. Der er sket begrænset skade på lastrummet, og skibet var mandag eftermiddag på vej væk fra området.
Skibet befandt sig cirka 160 kilometer fra Yemens kyst, da det blev angrebet.
En lang række skibe i farvandene omkring Yemen - Det Røde Hav og Adenbugten - er siden november blevet ramt af angreb udført af Houthi-bevægelsen, som holder til i Yemen.
Houthi-bevægelsen er allieret med Iran og den militante palæstinensiske bevægelse Hamas i Gaza.
Angrebene på skibstrafikken i Det Røde Hav er ifølge Houthi-bevægelsen hovedsageligt sket som modsvar på Israels krig mod Hamas.
Som følge af angrebene har en koalition med USA i spidsen i januar angrebet flere Houthi-relaterede mål i Yemen.
Det er sikkerhedsfirmaet Ambreys vurdering, at mandagens angreb er sket som følge af den udenlandske militære offensiv mod Houthi-bevægelsen.
Risikoen for angreb i Det Røde Hav har fået mange rederier til at omlægge deres ruter.
I stedet for at sejle via Suezkanalen og Det Røde Hav for at komme fra Europa til Asien tager skibene den meget længere tur syd om Afrika.
/ritzau/Reuters