Lokomotivføreren af det spanske tog, der afsporede i rasende fart i sidste uge, fik tre advarsler i forbindelse med togulykken.
En undersøgelse af togets sorte boks viser, at lokomotivføreren modtog advarselssignalerne omkring det tidspunkt, hvor han talte i telefon med en billetkontrollør.
Billetkontrollør på toget Antonio Martin havde ringet til Francisco Garzón få minutter før den fatale ulykke for at tale om, hvilken perron toget ville køre ind på senere på ruten.
Togulykken, der kostede 79 mennesker livet i udkanten af den historiske by Santiago de Compostela, er en af de værste nogensinde i Spanien. Toget afsporede, da det kørte i høj fart rundt i et sving.
Lokomotivføreren er blevet sigtet for uagtsomt manddrab, men er blevet løsladt uden kaution.
Garzón fik opkaldet klokken 20.39, da toget kørte med 199 kilometer i timen, viser oplysningerne fra den sorte boks. Opkaldet varede mindre end to minutter og blev afsluttet 11 sekunder før, at toget kørte af skinnerne.
Føreren bremsede op klokken 20.40, da toget kørte med 195 kilometer i timen, til trods for at fartgrænsen på den del af strækningen var 80 kilometer i timen, men da var det for sent.
Advarselssignalerne lød klokken 20.39, 20.40 og 20.41, men det er uklart, om de handlede om, at farten skulle sættes ned.
En undersøgelsesdommer sagde torsdag, at det var uheldigt, at opkaldet blev foretaget på det tidspunkt, men at der ikke var tilstrækkelig grund til at sigte billetkontrolløren i sagen.
Retten har tidligere sagt, at toget kørte med 192 kilometer i timen ganske kort tid inden afsporingen, og at det forulykkede med en hastighed på 153 kilometer i timen.
Toget var på vej fra den spanske hovedstad, Madrid, til Ferrol ved den nordvestspanske kyst, da det fløj af skinnerne i en kurve omkring fire kilometer fra byen Santiago de Compostela.
/ritzau/Reuters