Et reklamebureau og sangeren Justin Timberlake vil genrejse det slagne sociale netværk Myspace.
Rupert Murdochs medieimperium News Corp har solgt den sociale nettjeneste Myspace til et reklamebureau og sangeren Justin Timberlake for en brøkdel af, hvad firmaet gav for den engang så populære website.
Timberlake og reklamebureauet Specific Media, der specialiserer sig i digitale reklamer, har købt Myspace for cirka 180 millioner kroner. News Corp gav i 2005 næsten tre milliarder kroner for nettjenesten.
- Der er behov for et sted, hvor fans kan gå hen for at interagere med deres yndlingsentertainere, lytte til musik, se videoer, dele og opdage seje ting og bare mødes. Myspace har potentialet til at være det sted, siger Timberlake i en meddelelse.
Hvor stor en del af købesummen, som Timberlake har punget ud med, bliver ikke oplyst, men Specific Media siger, at sangeren skal "lede forretningsstrategien" i en transformation af Myspace.
Parternes nye vision for Myspace bliver offentliggjort i løbet af sommeren.
- Jeg glæder mig til at hjælpe med at revitalisere Myspace ved bruge firmaets sociale medieplatform til at bringe kunstnere og fans sammen i ét community, siger Timberlake.
Den 30-årige sanger og skuespiller var for nyligt med i filmen "The Social Network", der handler om Facebook, der overtog positionen som det mest populære sociale netværk, efter at Myspace kom i problemer.
I 2005 var Myspace blandt nettets mest populære hjemmesider, men Facebook overgik firmaet ved at tilbyde et langt mere omfattende socialt univers og tillade andre firmaer at udvikle programmer og spil til sit eksisterende netunivers.
/ritzau/Reuters