Mikroblogtjenesten Twitter har taget de første skridt i retning af at blive børsnoteret. I et tweet på mediet skriver virksomheden, at det har afleveret det fornødne papirarbejde, så processen kan gå i gang.
Der er tale om den mest ventede børsnotering i teknologisektoren, siden Facebook sidste år gik på børsen. Rygterne er på det seneste gået på, hvornår købere kan få fingre i aktier fra selskabet, der ifølge Wall Street Journal er over 55 milliarder kroner værd.
Twitter er et af de hurtigst voksende og mest indflydelsesrige sociale medier, og det bliver brugt flittigt af blandt andet berømtheder, journalister og medier.
- På grund af Twitters signifikante vækst, og markedets kærlighed til sociale medier, må Twitters børsnotering være et pletskud, siger analytiker Lou Kerner fra Social Internet Fund.
Virksomheden meddelte tidligere på året, at den har "et godt stykke over 200 millioner" aktive brugere. Nogle analytikere mener dog, at tallet er langt højere.
Tidligere på ugen bekendtgjorde Twitter, at det bevæger sig yderligere ind på markedet for mobilreklamer med købet af virksomheden MoPub.
Det hastigt voksende sociale medie forventes at tjene omkring 3,2 milliarder kroner på reklameindtægter på verdensplan i år, og det tal ventes at stige til næsten det dobbelte næste år.
- Twitter har etableret sig som et socialt værktøj, som folk elsker at bruge, og som pressen elsker at henvise til. Samtidig er flere end 60 procent af alle markedsføringsfolk i USA nu på Twitter, siger analytiker Nate Elliott fra Forrester Research.
Han peger på, at Twitter blandt andet har haft stor succes med at sælge sponserede tweets uden at gøre brugerne vrede.
Den mest fulgte person på Twitter er med 44.418.729 følgere teenageidolet Justin Bieber.
/ritzau/AFP