Danmark mangler studerende, der vælger naturfagligt. Vi har mødt den 18-årige 3.G'er Iben Korbø Rasmussen fra Bandholm, der er en af dem, der - trods en humanistisk fokus i starten - endte med at få øjnene op for, at det naturfaglige kan være ekstremt alsidigt.
Hvis et gymnasium skal henvise til en studerende, der kan fortælle lidt om studievalg og karriere, så vil valget nok falde på én af de dygtige elever, der engagerer sig og passer sine ting. Så her sidder hun så - midt i den pæne kantine på det hyggelige Maribo Gymnasium ikke langt fra centrum af byen. Den 18-årige Iben Korbø Rasmussen er ikke fedtet med sine smil, og hun føler også, at hun virkelig har noget at smile af, når hun fortæller om glæden ved at studere.
- Når man er typen, der godt kan lide at lægge sig i selen og lade sig engagere, så er det virkelig et godt sted. Det har været et kæmpe skift fra folkeskolen pludselig at blive undervist af mennesker, der er universitetsuddannede - og virkelig ved noget om deres fag, siger den studerende, der oprindeligt valgte gymnasiet, fordi hun ville tage en samfundsfaglig uddannelse med fokus på især sprog:
- Jeg havde tænkt mig, at jeg måske kunne arbejde i kommunikationsbranchen, men gymnasiet hjalp mig ind på Akademiet for Talentfulde Unge, hvor jeg deltog i nogle vildt spændende forelæsninger om alt muligt, siger hun og fortsætter:
- Især var jeg meget betaget over de engagerede forskere vi mødte inden for biokemi. De var utroligt inspirerende og gav mig interessen for de processer, der styrer vores kroppe, så i dag er jeg overbevist om, at det er den vej, jeg vil, siger Iben Korbø, der - også på grund af ATU-studierne i København - har rigeligt at se til. Men det generer hende ikke.
- Jeg kan godt lide at studere derhjemme, og jeg synes også, at der er en utroligt god stemning i gymnasiet, hvor de gør rigtigt meget for at hjælpe os til at få den viden, som vi har brug for. Selv om det er et lille sted, så prøver de at hjælpe selv små grupper af studerende til at få de specialer, som de ønsker, siger hun.
Grundforløb
Det eneste, som hun kan finde på at kritisere er egentlig niveauet, der kan være svært at tilpasse de enkelte.
- Det var dog mest en udfordring første år, hvor alle lige skulle ind i tingene. Jeg har været på realskolen, hvor de var meget ambitiøse, så derfor var det første år nok lettere for nogle end for andre. Men i dag synes jeg, at niveauet er mere ensartet, siger Iben og fortsætter:
- Man kunne også godt kunne ønske sig, at tiden på mundtlighed hovedsageligt blev organiseret, så flere deltager, fordi man ellers bruger meget tid på at høre på ting, som man måske godt vidste i forvejen, siger den studerende, der godt kan lide gruppearbejde - her er det dog naturligvis vigtigt at finde en gruppe med andre, der går op i at engagere sig.
Men generelt er hun glad og meget engageret i gymnasiet. Hun er derfor med til at arrangere de årlige fem fester, hun er med i elevrådet, hun er med i ambassadørkorpset - og så er hun med til at lægge planerne for udbygningen af gymnasiet. Og da hun går i klasse med sin kæreste, bruger hun generelt rigtigt meget tid her.
- Men jeg elsker virkelig at være en del af det her sted. Især fordi stemningen virkelig er god, og fordi vi virkelig har nogle gode lærere, siger Iben, der dog ikke synes, at livet skal være studie altid.
- Jeg skal da på sabbatår, når jeg er færdig. Det har jeg besluttet. Gerne til Storbritannien, for jeg tænker, at man i de her tider skal prøve at skåne klimaet for alt for lange rejser, siger den studerende, der regner med, at hun på sigt kan få et spændende liv som ekspert i bioteknologi.
- Man kan jo både forske og undervise, og man kan arbejde i det private og det offentlige. Og så kan man altid gå et skridt dybere ind i tingene, hvis man vil vide mere, og da jeg elsker at lære nyt, er det klart en faktor, som spiller ind i mit valg af karriere.