AFSTEMNING OG BILLEDSERIE: Storstrømsbroen kan ikke holde til moderne togdrift, og derfor skal der bygges en ny eller den gamle bro skal bygges om, mener professor i geologi.
Storstrømsbroen er ikke bygget til fremtidens togtrafik, og det ser vi blandt andet resultatet af i disse dage. Det er budskabet fra professor i geologi ved Københavns Universitet, Christian Wichmann Matthiessen.
- Broen er ikke robust nok til moderne jernbanetrafik, så det må der gøres noget ved, siger han.
Christian Wichmann Matthiessen tror, at det simpelthen er et spørgsmål om penge, at der ikke hidtil er blevet gjort noget ved broen. Han mener også, at mange helt har lukket øjnene for, at der er et problem.
Han er dog helt overbevist om, hvad den optimale togdrift over Storstrømsbroen vil være.
- Det vil være at have en bane, der svarer til de hovedbaner vi har i landet, nemlig en tosporet, elektrificeret bane, der forbinder landsdelene. Og det hele vil jo blive væsentligt mere problematisk, den dag Femern Bælt-tunnellen står færdig. Det gør det fordi, der skal der køre mange flere tog, og der bliver det ikke bare en dansk jernbanelinie, der bliver det en europæisk hovedlinie. Det kan ikke hjælpe noget, at man har sådan en lidet robust forbindelse, som man har nu, siger han.
Christian Wichmann Matthiessen efterlyser en analyse, der skal finde ud af, hvad der bedst kan gøre broen klar til fremtidens jernbanetrafik. Det kan for eksempel være at bygge en helt ny bro eller gøre den gamle bro tidssvarende, hvis det kan lade sig gøre.
Samtidig mener han også, det er vigtigt at have sig for øje, at Femern Bælt-tunnellen kan koble hele Skandinavien op på det europæiske højhastighedsnetværk, og derfor er det vigtigt, at Storstrømsbroen kan klare den ekstra belastning, en sådan forbindelse vil give.
Se billederne fra lukningen af broen HER
- og reparationen af den HER