DSB pynter på konsekvenserne af Storstrømsbroens lukning, mener pendlertalsmand.
De omkring 2000 pendlere, som dagligt plejer at tage toget over Storstrømsbroen er utilfredse med, at DSB ikke er ærligt omkring, hvor store forsinkelser lukningen af Storstrømsbroen medfører.
- Vi har naturligvis fuld forståelse for at DSB ikke har nogen skyld i den situation, der er opstået ved lukning af Storstrømsbroen, men vi forstår ikke, hvorfor DSB underdriver de rejsetidsforlængelser, de daglige togrejsende er udsat for, siger Henrik Larsen, der er talsmand for pendlerne fra Lolland og Falster.
- Det er generelt en dårlig vane hos DSB, at man pynter på konsekvenserne, når der er en eller anden situation, som forsinker togene. DSB prøver altid at forklare brugerne, at det ikke er så slemt som det i virkeligheden er, mener pendlertalsmanden.
DSB har, i forbindelse med lukningen af broen, meddelt at rejser mellem København og Nykøbing er et kvarter forsinket. Det har ikke hold i virkeligheden. I DSBs egen særkøreplan er forsinkelserne opført til omkring en halv time.
- Men i virkeligheden må de fleste pendlere lægge et par ekstra timer til deres transporttid dagligt, siger Henrik Larsen.
Endnu værre og mere spildtid oplever de passagerer, der benytter bus eller Lollandsbanen for at komme til Nykøbing. DSB har ikke med den aktuelle nødkøreplan formået at tage hensyn til de pendlere.
- Vi er nødt til at indrette os efter afgangstiderne fra Vordingborg, siger Tony Bispeskov som er informationschef hos DSB. Hvis vi ændrer i tog afgangene nordpå på Sydbanen griber det ind i hele Sjællands togtrafik. Det vil kræve noget der ligner en total køreplansændring og det vil betyde en til to måneders arbejde hos DSBs planlæggere.