Vejdirektoratets nye kampagne er anderledes end tidligere kampagner, fordi den ikke prøver at tvinge bilisterne til at ændre adfærd.
Ta’ 10 af farten. Hold øje med sidevejene. Husk selen.
Kampagnerne – og rådene – for hvordan vi skal færdes i trafikken, har været mange gennem årene. Men Vejdirektoratets nye kampagne – som Folketidende og folketidende.dk er en del af – gør tingene lidt anderledes. Og det er der en ganske særlig grund til.
- Vi skal væk fra tidligere kampagners passive ”jeg ved bedre end dig”-budskab og hen mod noget mere interaktion med brugerne, forklarer Simon Bentholm fra KL7, som er en af samarbejdspartnerne i projektet.
I stedet for at tvinge ny adfærd ned over bilisterne, så sætter den nye kampagne ind på de trin, der ligger før, bilisten ændrer sin adfærd.
- Vi vil først og fremmest have folk til at reflektere over deres egen adfærd i trafikken. Og så håber vi, det vil skabe en holdningsændring og til sidst en ændring af adfærd, fortæller Simon Bentholm.
I den nye kampagne har Folketidende udstyret nogle frivillige testkørere fra lokalområdet med hver to kameraer i deres biler. Det ene kamera filmer testkøreren, mens det andet filmer, hvad testkøreren ser. Kameraerne sidder i testkørernes biler i tre dage, og optagelserne bliver efterfølgende til små film, som vil ligge på folketidende.dk.
Simon Bentholm tror, at det netop er de virkelige menneskers kørsel på steder, som folk genkender, der vil appellere til folk og gøre projektet mere relevant for dem.
- Vi lærer bedst, hvis noget taler til vores følelser. Derfor håber vi, at vi igennem filmene kan få folk til at opleve noget, der rammer deres følelser og på den måde reflektere over deres egen kørsel, siger han.
Simon Bentholm taler både med de testkørere og mediehuse, der er med i projektet. En af hans arbejdsopgaver er nemlig at sætte kameraerne op i testkørernes biler. Hans oplevelse er, at folk har taget enormt godt imod projektet.
- Jeg har ikke oplevet noget som helst negativt nogen steder, siger han.