Fibernetkunder i Maribo kan angiveligt ikke nøjes med at købe de kanaler, de har brug for. De skal også købe andre produkter, for eksempel internet.
Kan det virkelig passe, at de mange borgere, der overgår fra fællesantenne til fibernet, bliver tvunget til at købe flere produkter, end de har brug for? Det spørgsmål ønsker det lokale folketingsmedlem fra Socialdemokraterne Vibeke Grave nu at få svar på.
Efter flere henvendelser fra frustrerede borgere i Maribo har hun derfor stillet to spørgsmål til økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Ifølge Vibeke Grave har borgerne i Maribo fået meget forskellige meldinger fra den distributør, der står for fibernettet. Alle dem, hun har talt med, har dog fået oplyst, at de skal købe flere produkter end blot adgangen til en række kanaler – for eksempel internetforbindelse eller telefoni, også selvom de ikke ønsker disse varer fra firmaet. Og det mener hun ikke er rimeligt.
- En ting er, at en vare eller ydelse overgår fra det ene sted til det andet. Det er som udgangspunkt ikke noget problem, hvis forbrugerne ikke kommer i klemme. Men her ser det ud som om, det går ud over forbrugeren. Det virker i hvert fald helt urimeligt, hvis det, jeg har fået fortalt, er rigtigt, siger Vibeke Grave.
Med spørgsmålene til ministeren ønsker hun at få skabt klarhed over, hvad distributøren ifølge loven kan forlange, og om der skal arbejdes for en lovændring på området.