Mænd bruger i lige så høj grad som kvinder overdrevne summer på forbrug. Men det er de færreste, der går i behandling, siger eksperter. Det skriver metroXpress.
Unge kvinder i smart tøj og dyr makeup med hænderne fulde af indkøbsposer. Det er sådan, shopaholics bliver afbildet i blade, film og bøger. Men det tegner langtfra et dækkende billede af mennesker, der lider af købemani.
For mænd er i lige så høj grad som kvinder tvangs-shoppere. Det viser de seneste studier af shopaholics i USA, og herhjemme er tendensen den samme.
- Der er en generel forståelse af, at shopaholics er kvinder i 30'erne med hænderne fulde af indkøbsposer, men der findes mange former for købemani, siger behandlingsleder Søren Skensved fra Dansk Misbrugsbehandling, som er det ene af to danske behandlingssteder for shopaholics til metroXpress. Her har man både mænd og kvinder i behandling. Men selv om købetrangen er lige stor for begge køn, melder mændene sig i langt mindre grad til behandling.
- Problemet er, at man knytter shopaholics til det kvindebillede, som medierne viser. Så der er mange, der ikke ser, at de har et problem, siger Søren Skensved.
Det bakker konsulent Magnus Larusson på behandlingsstedet Majorgår-den i København op om.
- Det betyder ikke, at der er færre mænd, der er shopaholics. Det er bare mere skamfuldt for mændene at komme i behandling, siger Magnus Larusson.
Kønsforsker Karen Sjørup har forsket i mænds indkøb, og hun genkender mændenes storforbrug.
- Det er en vanskelig situation, de står i. Deres traditionelle rolle som forsørger har mistet sin betydning. Så de overfører deres maskulinitet til håndværk eller tekniske ting, siger Karen Sjørup. Det undrer hende ikke, at mændene er dårlige til at tale om deres forbrugsproblemer.
- Mænd er ikke parate til at snakke om psykiske problemer. Det ser vi helt ned i teenage-alderen. De ser sig selv som tabere, hvis de går til psykolog. Så de bider tænderne sammen i stedet for. Selv om det ikke er det, de har brug for, siger hun til metroXpress.