Så varer det ikke længe, før man som billist, skal have sommerdæk på bilen, ellers bliver det dyrt i drift.
Det er langt fra alle bilister, som får skiftet deres vinterdæk ud med sommerdæk til tiden, og det bliver i sidste ende dyrt i drift for bilisten. Det fortæller Stine Johansson, indehaver af Point S dækcenter i Nykøbing.
-konsekvensen ved at køre med vinterdæk i for lang tid ind i forår og sommer - månederne, er for det første, at man bruger meget mere benzin, til at trække bilen.
Vinterdæk er nemlig lavet til at gribe fat i vejen, og ikke til at trille der ud af. Bilen mister også en del af vejgrebet fordi gummiblandingen på vinterdæk, ikke er lavet til varmere veje. Så alt i alt får man en ringere og dyrere kørsel.
Stine Johansson anbefaler, at man ikke vælger den billigste løsning når sommerdækkene skal på.
-man skal virkelig tænke sig om når man køber sommerdæk, og man skal gøre sig selv den tjeneste, at købe gode kvalitetsdæk. Kvalitetsdæk har en lavere rullemodstand, og så bruger de mindre benzin, derfor er de billigere i længden. Endvidere er nogle af kvalitetsmærkerne svanemærket, hvilket betyder at de er CO2 besparende.
Det er april måned som er særlig travl for dækcentrerne, og det er Point S i Nykøbing bekendt med.
-April måned er helt sikkert den måned, hvor vi skifter flest vinterdæk ud med sommerdæk. I april skifter temperaturerne gerne til en 7 grader om morgenen, hvilke vil sige at vejene bliver en anelse varmere at køre på. Og så vil folk bare gerne være klar til påsken.
For at være godt beredt på travlhed i april, udvider Point S i Nykøbing deres åbningstider.
-Vi skal have rigtig mange biler igennem på kort tid, derfor har vi april måned åbent til klokkken 20 – 21.00 hver dag.
FDM påpeger dog at man inden sommerdækkene sættes på, bør overveje, om bilen skal bruges til udlandet, fx. i forbindelse med en skiferie. For her kan der stadig være regler om, at der skal være vinterdæk på, hvis der er vinterføre.