Historieundervisningen skal være mere levende og forståelig for eleverne på Celf og de lokale gymnasier. Museum Lolland-Falster og uddannelsesinstitutionerne er gået sammen om at finde ud af hvordan.
Uddannelsesinstitutionen Celf og de lokale gymnasier er gået sammen med Museum Lolland-Falster om et projekt der skal gøre historieundervisningen mere levende og forståelig for eleverne på uddannelsesstederne.
Projektet har fået mere end 300.000 kroner i støtte fra Region Sjælland og Kulturarvstyrelsen.
For de penge er der blandt andet blevet lavet en workshop med deltagelse af både gymnaiselærere og museumsfolk.
Formålet er at lave fem konkrete undervisningsforløb med udgangspunkt i de historiske emner som eleverne skal nå at beskæftige sig med i løbet af gymnasietiden.
- Vi vil rigtig gerne have fat i de 16-18 årige og give dem en mulighed for at vise, hvad vi kan på de lokale museer. Det handler også om at bruge den viden vi har i form af de genstande, billedmateriale, fortællinger og undersøgelser, som vi ligger inde med. Det vil vi gerne præsentere for dem.
Museet har allerede holdt en workshop med repræsentanter for uddannelsstederne, og den 2. marts holder man endnu en. Workshoppens deltagere er nu i gang med at lave fem undervisningsforløb, som alle skal præsenteres for eleverne og bruges konkret i undervisningen.