Lolland Kommune nåede sit mål for antallet af nedrivninger i 2010 ud fra det penge, der var til rådighed.
Målsætningen om at rive 110 til 120 dårlige ejendomme ned i 2010 blev nået.
Det noterer Lolland Kommune med tilfredshed. Indsatsen har kostet tæt ved 23 millioner kroner, hvoraf 18,8 millioner kroner kommer fra staten, men målsætningen er at rive lige så mange ejendomme ned igen i år.
- Der er masser at tage fat på, men først til april ved vi, hvor mange penge vi har at arbejde med, siger teamleder for byggeri og ejendomme Rie Christiansen.
Kommunen har tre medarbejdere beskæftiget med at sanere i de mange dårlige ejendomme.
I alt 97 nedrivninger blev det til, hvoraf kommunen havde opkøbt 56, mens 41 huse blev nedrevet af kommunen efter at ejeren frivilligt var gået med til det.
Til de 97 kommer 17 huse, som er opkøbt, men hvor papirarbejdet knapt er afsluttet. I alt 114 ejendomme.
Det er politisk besluttet i 2011 at søge andel i statsmidlerne.
- Der er rigtig mange ejendomme, vi gerne vil tage fat på, siger Rie Christiansen.
- Det er typisk ejendomme, som er i en meget dårlig stand, og hvor der på et tidspunkt har boet nogen. Købstæderne Nakskov, Maribo og Rødby indgår som hovedregel ikke i arbejdet. Ikke at der ikke var huse, som burde fjernes, men dertil rækker midlerne ikke, siger Rie Christiansen.