Rigtig mange benytter sig af muligheden for at melde medborgere for socialt bedrageri i Lolland Kommune.
Alene i år er der stoppet sociale ydelser for 3,2 millioner, som borgere ellers uretmæssigt ville have fået. Dertil er der sendt regninger ud på omkring 600.000 kroner som tilbagebetaling for uretmæssigt sociale ydelser.
- Vi oplever at rigtig rigtig mange ikke finder sig i, at naboen hæver sociale ydelser, som de ikke er berettiget til, siger Lone Wassileffsky fra Lolland Kommunes kontrolgruppe.
- Vi får mange henvendelser via vores ”sladrehank” på kommunens hjemmeside. Ligesom en del sender en mail eller kontakter os personligt. Og der er nok at tage fat i. I øjeblikket sidder jeg med omkring 50 sager, siger hun.
- Når vi opdager, at en borger snyder kommunen, starter vi med at skrive til borgeren og fremlægge alt det vi har på sagen. Så kan borgeren komme med egne oplysninger. Hvis vi derefter træffer en afgørelse, som borgeren ikke er enig i, så har borgeren mulighed for at klage. Typisk er det så det Sociale Nævn som går ind i sagen. Hvis kommunen vinder sagen og der i sagen er et tilbagebetalingskrav, som borgeren ikke accepterer, kan sagen overgå til politiet og ende i retten, fortæller hun.
I går endte en af sagerne med en dom for et par fra Nakskov, hvor manden var flyttet fra konen til sin bror. Det mente anmeldere kun var en dækadresse. Retssagen i går fastslog at parret har begået bedrageri over for kommunen, og de blev derfor idømt en betinget fængselsstraf og 50 timers samfundstjeneste til begge. Dertil kommer et tilbagebetalingskrav på 103.950,12 kroner.
- Både den aktuelle sag men i almindelighed vil vi gerne sende et signal om, at det ikke er i orden at snyde siger Lone Wassileffsky.
Hun gør opmærksom på, at hvis man anmelder via kommunens hjemmeside, kan man gøre det ganske anonymt. Sker anmeldelsen via mail, kan den anmeldte borger søge om agtindsigt og dermed se mailadressen fra vedkommende, som har gjort kommunen opmærksom på snyderiet.