FT PRØVEKØRER Nissan Qashqai+2 giver ikke kun to ekstra sæder
Vi gav Nissan Qashqai pæne roser med på vejen til den første stortest af bilen. Nu er der kommet en ny version, Qashqai+2, der kan rumme op til syv personer.
De to ekstra siddepladser findes i en tredje sæderække, der meget let lægges ned i bunden eller rejses klar til brug. Nissan siger selv, at sæderne er beregnet til personer på maksimalt 1,60 centimeter - og det er måske ti centimeter for optimistisk. Men Qashqau+2 handler ikke kun om to ekstra sæder.
I daglig brug er der pæn plads til fem plus 550 liters bagage. Kabinen kan indrettes på mange måder. Splitbagsædet på anden sæderække kan køres 24 centimeter frem/tilbage - det giver et hav af muligheder for at kombinere tre-fire-fem siddepladser med pæn bagageplads. Hvis alle sæder på anden og tredje række nedfældes, bliver der plads til 1.520 liter bagage.
De bedre pladsforhold i kabinen er skabt via en 13,5 centimeter længere akselafstand. Bilen er blevet 21 centimeter længere. Den større akselafstand og ændrede vægtfordeling giver umiddelbart en mere harmonisk bil. Og det skyldes ikke, at glastag er standard i denne version - et glastag, der giver et dejligt lys i kabinen.
Det mere harmoniske ligger også i vejbeliggenheden, hvor bilen føles helt rolig. Qashqai+2 fås med eller uden firehjulstræk. Merprisen for 4X4 er 22.000 kroner, men der er ingen grund til at ofre det ekstra, hvis man ikke har et decideret 4X4-behov.
Prismæssigt starter +2 ved 331.000 kroner for en 2,0 benzin Visia. Billigste diesel er også en 2,0 Visia til 372.000 kroner med partikelfilter.
Nissan Qashqai+2 er en herlig familiebil med en kraftig udstråling, god plads i kabinen og en fremragende vejbeliggenhed - så god, at selv om man ikke har meget at bruge de to ekstra sæder til, så anbefaler vi +2 for den ekstra portion køreglæde.
Her er begge sæder i tredje række lagt ned under bunden, så man har et stort bagagerum.Foto: Mogens Thosmen
Det ene sæde er i brug - der er stadig pæn plads til bagagen. Foto: Mogens Thomsen
Begge sæder i tredje række er i brug - så er der ikke megen bagageplads tilbage.Foto: Mogens Thomsen
Adgangen til tredje sæderække er rimelig - især fordi pladsen kun er beregnet til mindre børn, der normalt er meget smidige.Foto: Mogens Thomsen