Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

”Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer, lyder det fra bygherren.
Det første af i alt 89 tunnelelementer til Femern Bælt-forbindelsen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn.

Arbejdet med det gigantiske Femern-byggeri mellem Tyskland og Danmark går fortsat derudad, og nu er bygherrerne nået endnu en milepæl i projektet, der forventes færdigt i 2029.

For det første tunnelelement til den kommende Femern-forbindelse er nu færdigstøbt i Rødbyhavn.

Det meddeler Femern A/S i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer. Det har været en lang og kompliceret opgave at støbe en så stor betonkonstruktion, og det er nu demonstreret, at teknologi og metoder spiller fornuftigt sammen, siger Henrik Vincentsen, administrerende direktør i Femern A/S, der er bygherre på forbindelsen og en del af det statslige selskab Sund & Bælt.

Det første tunnelelement er nu færdigstøbt. Foto: Femern A/S

Nu vil de bruge erfaringerne fra det første tunnelelement fremadrettet, så det kan bruges til de resterende elementer, der i alt skal støbes 79 af.

- At støbe ét enkelt tunnelelement er en stor bedrift i sig selv, men vi har stadig lang vej igen. Ingen andre steder i verden serie-producerer man betonelementer i denne størrelse, men det er præcis det, vi skal mestre i de kommende år. Vores mål er at gøre det exceptionelle til rutine, siger FLC’s direktør Sébastien Bliaut.

Forventningen er, at det andet tunnelelement er færdiggjort i midten af maj. Det første tunnelelement skal nedsænkes senere i 2024.

Femern-forbindelsen

  • - Det første tunnelelement er nu færdigstøbt i Rødbyhavn. 
  • - Elementet er i alt 217 meter langt og består af 9 segmenter på hver 24 meter. 
  • - Der skal i alt støbes 79 elementer af denne type, mens der yderligere skal laves 10 specialelementer med ekstra plads til tekniske installationer.
  • - Det færdige tunnelelement skal hærde i 3-4 uger, før næste skridt er montering af stålskotter og ballasttanke, der skal sikre elementets stabilitet under nedsænkningen.

Femern A/S
  • ”Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer, lyder det fra bygherren.
  • Det første tunnelelement er nu færdigstøbt. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud