FEMERN: Cirka to et halvt år efter første spadestik er bygherren på Femernprojektet, Femern A/S, og hovedentreprenøren, FLC, klar til at bygge forbindelsen.
Projektet har til nu været fokuseret på at skabe de produktionsfaciliteter, der skulle til for overhovedet at kunne bygge tunnelens 89 betonelementer. Men nu er det første delelement blevet støbt, og dermed har projektet nået den hidtil største milepæl.
Nu kan produktionen af selve tunnelen for alvor gå i gang, fortæller teknisk direktør hos Femern A/S Jens Ole Kaslund.
- Det her er en kæmpe milepæl for projektet. Nu har vi siden første spadestik været fokuseret på at få bygget fabrikken og gjort alt klar. Nu går vi over til at blive en top-tunet produktionsvirksomhed, fortæller han.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/SNu går vi over til at blive en top-tunet produktionsvirksomhed.
Grundigt forberedt
Femerntunnelen bliver i alt 18 kilometer lang, når den er færdig. De 89 betonelementer er fordelt på 79 standardelementer og ti specialelementer.
Standardelementerne er 217 meter lange og består af ni delelementer på hver 24 meter. Det er altså de første 24 meter af tunnelen, der er færdige nu. De sidste meter støbes først i 2027.
- Det her er det segment, der skal sluttes til portalen på Lollands-siden, fortæller Jens Ole Kaslund.
Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors (FLC), der er hovedentreprenør på byggeriet.
- Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre, at støbeprocessen forløb, som den skulle, siger administrerende direktør hos FLC Sebastién Bliaut.
Det gjorde den, og nu er elementfabrikken for alvor i gang med det, den blev bygget til - at producere de 89 tunnelelementer, der skal udgøre forbindelsen mellem de to lande, når tunnelen åbner i 2029.