RØDBYHAVN: Tunnelfabrikken er gået fra planlægningsfasen til produktionsfasen. Målet er at fremstille 79 standardelementer og ti specialelementer, som samlet skal danne Femernbælt-tunnelen. Hvert standardelement består af ni segmenter på hver 24 meter, og den fastlagte tidsramme for støbning af et enkelt segment er 27 timer.
Det første segment, der blev støbt i juli, tog dog betydeligt længere tid end forventet. Nærmere bestemt omkring 50 timer.
Ifølge Femern Link Contractors (FLC), der oplyste dette ved et netværksarrangement for FB Suppliers, skyldtes forsinkelsen blandt andet udfordringer med betonblandingen og kommunikationen på produktionslinjen.
14 timer hurtigere
Heldigvis er tidsplanen for projektet designet til at tage højde for sådanne indledende udfordringer. Det andet segment blev da også støbt i sidste uge på 38 timer. Det er en forbedring på 14 timer i forhold til det første.
Med hver ny runde i støbeprocessen forventes tiden at blive kortere, indtil den ideelle tidsramme på 27 timer nås.
På mandag går arbejdet i gang med det tredje segment, og forventningerne er høje. Hvis tidsplanen holder, er det sandsynligt, at segment nummer 13 kan blive støbt inden for de estimerede 27 timer, måske allerede i løbet af oktober eller november.
Tiden er kritisk
Tidsforbedringerne i produktionen er ikke blot tekniske målepunkter, men kritiske milepæle. Hvis den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal blive færdig til tiden i 2029, så er det afgørende, at produktionen på tunnelfabrikken kører som smurt.
Derfor arbejder FLC med løbende optimeringer af processerne.