Annonce
Udland

Sverige advarer om faldefærdige russiske olieskibe i Østersøen

Fragtskibe ses ud for den nordtyske kyst i juli 2023. Ifølge svensk minister er der store problemer med Ruslands såkaldte skyggeflåde. (Arkivfoto). Foto: Jens B''ttner/Ritzau Scanpix
Russiske olieskibe bruges til at understøtte Ukraine-krig og er en trussel for miljøet, siger svensk minister.

Uforsikrede og faldefærdige russiske olieskibe udgør en stor miljørisiko i Østersøen.

Sådan lyder advarslen fra den svenske udenrigsminister, Tobias Billström, i et interview med det britiske medie The Guardian.

En række medier har tidligere beskrevet udfordringer med skibene, der generelt er gamle og slidte og bruges af Rusland til at omgå internationale sanktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi bliver alle påvirket, hvis der opstår et større problem med en kollision eller olielæk fra et af disse skibe, som ofte ikke er sødygtige - eller meget tæt på ikke at være sødygtige, siger Billström.

- Det faktum, at de transporterer olie, som understøtter den russiske angrebskrig mod Ukraine, er slemt nok i sig selv.

- Men endnu værre er det, at Rusland tilsyneladende overhovedet ikke går op i, at disse skibe kan skabe miljøkaos på havene.

Skibene, som ofte har ukendt forsikring og ejerskab, sejler også igennem dansk farvand. De omtales ofte som den russiske skyggeflåde.

Link til Guardian-artikel

I marts blev det beskrevet, at mindst 15 russiske tankskibe med olie om bord siden nytår havde afvist dansk hjælp til at navigere dem gennem dansk farvand. Stik mod international anbefaling.

Det bekymrer lodsforeninger i Danmark, der ligesom den svenske minister frygter for både infrastruktur og miljøet ved en ulykke.

Det skrev det undersøgende medie Danwatch, der i samarbejde med den britiske avis Financial Times havde fået indsigt i interne rapporter fra Forsvaret.

En række partier i Folketinget krævede i den forbindelse handling fra regeringen og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M).

Han har tidligere erklæret sig åben for nye EU-tiltag til at stoppe den såkaldte skyggeflåde.

Ifølge The Guardian passerer næsten halvdelen af al russisk olie, der transporteres via havet, gennem Østersøen og danske farvande.

Den svenske minister forklarer, at der i nogle nordiske lande er tilbageholdenhed med at skride ind over for skibene på grund af frygt for den russiske reaktion.

9. og 10. april mødtes nordiske og baltiske udenrigsministre på Gotland i Sverige. Her var de russiske skibe på dagsordenen.

/ritzau/

  • Evening atmosphere at the Baltic Sea
    Fragtskibe ses ud for den nordtyske kyst i juli 2023. Ifølge svensk minister er der store problemer med Ruslands såkaldte skyggeflåde. (Arkivfoto). Foto: Jens B''ttner/Ritzau Scanpix
Annonce
Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes