Annonce
112

Cult får bøde for brug af vold i reklamefilm

Virksomheden Cult skal betale 100.000 kroner i bøde for voldelig reklamefilm.

Retten i Aarhus idømmer energidrikvirksomheden Cult en bøde på 100.000 kroner for brud på markedsføringsloven.

Sagen stammer tilbage fra 2011, og torsdag er der langt om længe faldet dom i sagen.

Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden, har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden.

Hun oplyser til Ritzau, at sagen drejer sig om en reklamefilm rettet mod børn og unge, hvor Cult har brugt vold som virkemiddel.

- I filmen ser man en dreng, som drikker Cult, og som opfører sig voldeligt, fortæller Katrine de Neergaard.

Striden har stået om, hvorvidt reklamen har været rettet mod børn og unge. I så fald er det nemlig ulovligt at anvende vold som virkemiddel.

- Det er en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 8, stk. 2, fortæller Katrine de Neergaard.

Hun fortæller, at retten har vurderet, at filmen, som reklamerede for energidrikken Cult Raw Energy, henvendte sig både til børn og voksne.

- Og så har man lagt vægt på, at den har været tilgængelig både på Cults hjemmeside og på YouTube, og at der ingen af stederne er et filter, hvor man skal være over 18 år, fortæller hun.

Egentlig havde anklagemyndigheden takseret Cults forseelse til at skulle koste 200.000 kroner. Men blandt andet fordi at sagen har en del år på bagen, har retten valgt at idømme firmaet en mildere straf.

Cult har nu mulighed for at anke dommen til Vestre Landsret, mens anklagemyndigheden stiller sig tilfreds med resultatet.

- Det er en god dom set fra vores side, lyder det fra Katrine de Neergaard.

Også hos Dansk Erhverv, som repræsenterer 17.000 virksomheder, er man tilfreds med, hvordan den langtrukne sag er endt. Det siger organisationens chefkonsulent, Martin Jørgensen.

- Dansk Erhverv er tilfreds med, at Retten i Aarhus i dag har afgjort, hvor grænserne går for markedsføring rettet mod børn og unge.

- Det er den første dom efter bestemmelsen blev skærpet i 2013, og afgørelsen er vigtigt, da den er med til at definere grænserne for, hvilke virkemidler, der kan anvendes i reklamer over for børn og unge, siger han.

Annonce
112

Barn i fare: Han havde slet ikke styr på sikkerheden

112

Kørte 160 km/t i 90-zone

Annonce
Annonce
Lolland

Genåbner med nyt koncept: Ambitionerne er tårnhøje

Lokal nyt

Barneliget på Fejø: Nu oprulles hele sagen

Sport

NFC henter forstærkning: Han er lillebror til Brøndby-stjerne

Sakskøbing

Brand i lejlighed: Store brand og røgskader

Lolland

Danmarks-sensation: Jens finder helt unik snylter på Lolland

Sport

Ny NFC-spiller flytter til Gedser

Guldborgsund

Søren har reddet ikoniske ure: Nu genskaber han byens klokkespil

Indland

"Det er beskæmmende": Kun 170 betjente er blevet ansat

Udland

Teenagere anholdt for at planlægge angreb mod jødiske mål

Guldborgsund

Lastbil påkørte autoværn

Lolland

Sikke et arbejde: Skaber luftfoto af lollandsk institution med 94.000 perler

Lokal nyt

Se billederne: Fodboldfest i Nykøbing og Nakskov

Lolland

Nu er den tiende indviet: Det skal han hedde

Guldborgsund

De livreddende øjne vender tilbage til stranden

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokal butikschef nomineret: Oliver kan vinde stor pris

Guldborgsund

Tilfreds citychef: - Vi har skabt en tradition

Indland

SSI registrerer årets første TBE-tilfælde i Danmark

112

12 personer fængslet i sag om sydsjællandsk narkonetværk

112

Barn i fare: Han havde slet ikke styr på sikkerheden

Guldborgsund

Scandlines-ansatte slipper for skat

Lolland

Nu skal det undersøges: Skal der ligge et CO2-lager på Lolland?