Annonce
112

FAKTA: Det skete i Shipcraft-sagen

* 12. januar 2011: Seks søfolk bortføres fra den danske coaster Leopard fra rederiet Shipcraft. Det er fire filippinere og de to danske statsborgere, styrmand Søren Lyngbjørn og den chilensk-fødte kaptajn Eddy Lopez.

* Bortførelsen skete, efter at somaliske pirater angreb Leopard ved udmundingen af Adenbugten i Det Arabiske Hav.

* Angrebet skete omkring et døgn efter, at coasteren havde sat sine ubevæbnede vagter af i havnebyen Salalah i Oman.

* Piraterne kunne ikke få skibet med, da hovedmotoren var sat ud af kraft. Leopard var lastet med militært udstyr og drev, indtil det blev fundet af et tyrkisk krigsskib under Natos indsats mod pirater.

* Søfolkene blev tvunget til at gå fra borde og over på piraternes moderskib, det kaprede fiskefartøj Shiuh Fu No.1. Efter fire dages sejlads nåede piratskibet med de bortførte søfolk Somalias kyst.

* 29. juni kritiseres rederiet Shipcraft af sin egen brancheorganisation, Rederiforeningen af 2010, for håndteringen af sagen. Forhandlingerne om gidslernes løsgivelse ser ud til at være gået i stå.

* 29. juni: Fagforbundet Søfartens Ledere anmelder Shipcraft til politiet for at have overtrådt reglerne om arbejdsmiljø og sikkerhed til søs samt for ikke at gøre nok for at få gidslerne hjem. Information til de pårørende dokumenterer, at Shipcraft i omkring tre måneder ikke har haft kontakt til piraterne.

* 30. september: Søfartens Ledere anmelder piratangrebet til Statsadvokaturen for særlig internationale straffesager. Indtil da havde hverken rederiet Shipcraft selv eller danske myndigheder sørget for, at der blev indledt en efterforskning af det voldelige og bevæbnede angreb mod et dansk-flaget skib med to danske statsborgere om bord.

* 30 april 2013: Gidslerne frigives efter 838 dages tilfangetagelse. Samme dag meddeler Rederiforeningen af 2010, at den har ekskluderet rederiet Shipcraft, fordi rederiet ikke har vist vilje til at gøre alt, hvad det kunne for at få gidslerne fri.

* 30. april 2013: Det bliver offentligt kendt, at Søfartens Ledere i november 2011 anmeldte de tre i rederiets bestyrelse til politiet. Den svenske hovedejer John Arne Larsson, Sysser Zerlang Philipson (bestyrelsesformand frem til sommeren 2012) samt Claus Bech (direktør) var personlig anmeldt til politiet efter straffelovens bestemmelser.

* 29. oktober 2013: Den Maritime Havarikommission fremlægger rapport over hændelsesforløbet frem til og med angrebet og kidnapningen af besætningen. Rederiet havde gjort, hvad det kunne for at forebygge piratangreb.

/ritzau/

Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Sport

Mark O. Madsen lancerer kæmpe event: Vil  være størst i Europa

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Femern

Kongen gav en helt særlig gave til Femern-forbindelsen

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg