På mindre end en uge modtog Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i sidste måned ikke færre end seks anmeldelser fra ældre borgere på Lolland og Falster, som var blevet ofre for falske bankfolk, der franarrede dem deres hævekort og efterfølgende hævede penge på kortene.
Nu beder politiet offentligheden om hjælp til at identificere en af de formodede gerningsmænd.
Ifølge en pressemeddelelse fra politiet er bedragerierne sket i perioden fra 17. til 21. juli, og fremgangsmåden er den samme i alle seks tilfælde:
Borgeren blev ringet op af den falske bankmand, som hævder, at der er overførsler til udlandet i gang fra borgerens konto. Den "hjælpsomme bankmand" sender derefter en "medarbejder" ud til den ældre borgers bopæl for at hente og sikre borgerens hævekort.
Efterfølgende har det desværre vist sig, at der er blevet hævet penge på kortene i hæveautomater på Lolland og Falster.
- Betragter det som grov kriminalitet
Anders Adfelt, der er fungerende politikommissær, oplyser til Folketidende, at bedragerierne er gået ud over borgere i Nakskov, Sakskøbing og Nykøbing. Hvor mange, der er blevet bedraget de enkelte steder, ønsker han ikke at oplyse, men sammenlagt er der altså tale om seks anmeldelser.
- Vi betragter det som grov kriminalitet, hvor man går målrettet efter de ældre medborgere, siger han.
Politiet ved endnu ikke med sikkerhed, om der er tale om en eller flere gerningsmænd, men i et forsøg på at komme videre med sagen, offentliggør man nu billeder fra hæveautomater af en af de formodede gerningsmænd (se billeder herover og herunder). Billederne er taget 17. juli, oplyser politiet.
Den formodede gerningsmand beskrives som mørk med solbriller, mundbind, tatovering på hals (skrift) og finger, hvid skjorte, mørke bukser og mørke sko.
Gode råd fra politiet til at undgå at blive snyt
En god huskeregel er, at hverken banker, myndigheder eller virksomheder ringer til borgere og beder om adgang til netbank, om pengeoverførsler eller spørger til koder til hævekort, MitID eller NemID.
Udlever aldrig koder eller følsomme personoplysninger over telefonen
Afbryd samtalen, hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke at være høflig
Er du i tvivl, så ring til bankens eller myndighedens hovednummer foretag et kontrolopkald
Er du kommet til at udlevere dine oplysninger, så ring straks til banken og få din konto spærret samt ring til politiet på telefon 114.