LOLLAND-FALSTER: Politiet er takket være hjælp fra borgerne kommet et væsentligt skridt videre i efterforskningen af en række sager om bedrageri mod ældre borgere på Lolland og Falster. I den seneste tid er de blevet franarret deres hævekort, som der efterfølgende er hævet penge på.
Det skete blandt andet med billeder fra en hæveautomat et sted på Lolland-Falster, hvor manden hæver penge på et af de franarrede hævekort. Og selvom han var maskeret med et hvidt mundbind, så var der altså flere, der kunne genkende manden.
- Overbevist om hans identitet
- Vi har fået en række henvendelser fra borgere, og derved er vi nu overbevist om hans identitet, fortæller Anders Adfelt, der er fungerende politikommissær, tirsdag til Folketidende.
Anders Adfelt ønsker dog ikke at komme med flere oplysninger om manden indtil videre, og han er tilsyneladende heller ikke anholdt endnu. Anders Adfelt siger i hvert fald til Folketidende, at han ikke kan bekræfte, at manden er anholdt.
Sagen omfatter indtil videre seks tilfælde af bedrageri mod ældre borgere i Nykøbing, Sakskøbing og Nakskov begået i perioden fra 17. til 21. juli. I alle seks tilfælde var fremgangsmåden den samme:
Borgeren bliver ringet op af den falske bankmand, som hævder, at der er overførsler til udlandet i gang fra borgerens konto. Den "hjælpsomme bankmand" sender derefter en "medarbejder" ud til den ældre borgers bopæl for at hente og sikre borgerens hævekort.
Efterfølgende har det desværre vist sig, at der er blevet hævet penge på kortene i hæveautomater på Lolland og Falster.
Fredag formiddag anholdt Midt- og Vestsjællands Politi en 37-årig mand fra København i en lignende sag fra Greve, men om han også er identisk med manden i den lokale sag, ønsker Anders Adfelt ikke at udtale sig om.
Gode råd fra politiet til at undgå at blive snydt
- En god huskeregel er, at hverken banker, myndigheder eller virksomheder ringer til borgere og beder om adgang til netbank, om pengeoverførsler eller spørger til koder til hævekort, MitID eller NemID.
- Udlever aldrig koder eller følsomme personoplysninger over telefonen.
- Afbryd samtalen, hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke at være høflig.
- Er du i tvivl, så ring til bankens eller myndighedens hovednummer foretag et kontrolopkald.
- Er du kommet til at udlevere dine oplysninger, så ring straks til banken og få din konto spærret samt ring til politiet på telefon 114.