Annonce
Bolig og livsstil

Flere børn gamer og bliver økonomisk svindlet undervejs

Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Malte Ossowski/Sven Simon/Ritzau Scanpix

Flere børn og unge gamer online og svindles eller udnyttes undervejs. Eksperter forklarer her de typiske faldgruber, og hvordan I bedst sikrer barnet.

Gaming bliver en stadig større del af danske børn og unges hverdag.

Men som forælder kan det være svært at forholde sig til.

Og 33 procent af forældrene er decideret bekymrede for barnets forbrug af gaming. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov og teleselskabet 3.

Men det er vigtigt, at man som forælder følger med alligevel, siger Christian Mogensen, der er specialiseret i gaming, internetkultur og digitale fællesskaber ved Center for Digital Pædagogik.

- Gaming kan være en sund og vigtig del af børnenes sociale liv. Desværre oplever vi også et stigende antal sager, hvor ondsindede aktører går målrettet efter spiluniverser, fordi børn og unge er lette at udnytte, siger han.

Samme besked lyder fra Niels Zimmer Poulsen, der er specialist i cybersikkerhed og teknologidirektør i sikkerhedsvirksomheden Check Point Danmark.

Her anslår de, at gaming ligger i top fire over de mest udbredte cybertrusler mod privatpersoner.

- Og det er desværre en stigende tendens, siger han.

Det kan være alt fra hacking, plankede betalingskortinformationer, afpresning eller byttehandler, hvor børnene franarres deres login.

- Og det er ikke småsager. Det kan være børn og unge, som bliver svindlet i 10.000 kroners-klassen, forklarer Christian Mogensen.

En udbredt spildynamik er nemlig, at man kan optjene, tilkøbe eller sågar vinde våben og såkaldte "skins" inde i spillet.

Samtidig er mange konti knyttet til et betalingskort eller "in-game currency" - altså spilvaluta, som kan købes eller omsættes til rigtige penge.

Derfor kan værdien af den unges brugerkonto være alt fra de 500 kroner op til 20-25.000 kroner værd, forklarer Christian Mogensen.

Så vis interesse for barnets gaming - uden at overvåge, lyder rådet.

- En genganger er, at børnene skammer sig, når de bliver snydt, og samtidig tør de ikke fortælle forældrene om det. Så hvis man kan udrydde de to faktorer, er man langt, siger Christian Mogensen.

Snak om, at man aldrig må udlevere logins, betalingskortoplysninger eller klikke på links, man ikke kender, tilføjer Niels Zimmer Poulsen.

- Svindlen foregår ofte som phishing, hvor de kriminelle "fisker" betalingskortoplysninger via et tilsendt link - under dække af at ville lave en byttehandel med barnet, siger han.

En anden udbredt metode er, at svindleren foreslår, at handlen foregår på en helt anden platform, tilføjer Christian Mogensen.

- Og så snart køb og salg foregår uden for spiluniverset, er der ingen hjælp at hente fra spillets udbyder, siger han.

Så aftal, at barnet aldrig skal handle eller bytte uden for spillet.

På mange spilplatforme kan du desuden sætte en øvre grænse for, hvor mange penge der må trækkes fra betalingskortet.

Hvis det først er gået galt, kan I søge gratis rådgivning på www.scammed.dk, som drives af Center for Digital Pædagogik og Offerfonden.

/ritzau fokus/

Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Chris Delmas/Ritzau Scanpix
  • Fair Gamescom 2019.
    Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Malte Ossowski/Sven Simon/Ritzau Scanpix
  • US-IT-LIFESTYLE-GAMES-COURT-APPLE-FORTNITE
    Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Chris Delmas/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Dølle

Morten er betjent på Dølle: - Her er vi meget mere på

Stubbekøbing

Rystet over opdagelse: Hvem f***** stjæler fra en kirkegård?

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne