Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

En gammel bro

Da sydmotorvejen før jul var spærret i mange timer, blev det med al tydelighed demonstreret, hvor afhængig vi er blevet af de faste broforbindelser. Trafikken brød sammen i hele Sydsjælland og på det nordlige Falster.

Store lastbiler og personbiler blev ledt via den gamle Storstrømsbro – og de store lastbiler over 10 tons – måtte vente på at sydmotorvejen igen blev åben. Et alternativ, men slet ikke nogen tidssvarende løsning, når sydmotorvejen bliver spærret.

Vejdirektoratets omfattende sundhedstjek af den gamle Storstrømsbro afslører, at broens kørebane er i en så ringe tilstand, at broen skal have helt nye kørebanekasser hurtigst muligt. Hvis ikke de er udskiftet inden 2014, er broen truet af lukning, fordi de vigtige kørebanekasser under vejbanen smuldrer væk.

Det kan godt være, at der var nogen, der fik julekaffen galt i halsen, da det lige før jul blev kendt, at Storstrømsbroen risikerer at blive lukket for al trafik. Renoveringen er omfattende, og vil koster mere end en halv milliard kroner. Dertil skal lægges udgifterne til at gøre broen klar til den faste forbindelse til Tyskland.

Jernbanen skal elektrificeres, og der skal etableres køreledninger langs broens ensporede jernbane. Det eneste sted fremover, hvor der kun vil være et spor på den nye jernbanelinje mellem København og Tyskland.

De nye oplysninger stiller igen spørgsmålet, om det ikke vil være klogest og mest fremtidssikkert at bygge en ny jernbanebro med plads til to spor i stedet for at blive ved med at reparere og renovere Storstrømsbroen fra 1937.

Skal vi leve med en gammel og slidt bro som flaskehals i det største trafikanlægsprojekt Danmark står overfor?

Det vil være en politisk fejlslutning af dimensioner, hvis vi om 10 år har en fast forbindelse til Tyskland med to sporet elektrisk jernbane hele vejen fra Købehavn til Hamborg, der hele tiden lider under problemer med Storstrømsbroen.

Noget tyder på, at det på sigt er billigere at bygge en ny jernbanebro ved siden af Storstrømsbroen end at poste op imod en milliard kroner for bare at undgå at lukke broen for trafik.

Hvad venter politikerne på? Tag nu den eneste rigtige beslutning – byg en ny bro.

Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook - klik her.

Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Guldborgsund

Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

112

Fandt benzindunk: Natlig brand er formentlig påsat

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne

Lokal nyt

Verdensstjerne kommer til Lolland

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Undrer sig: Beslutning truffet på dårligt belyst grundlag

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner

Guldborgsund

"Han var nødt til at tage hjem fra arbejde, fordi han blev så rørt"

112

Brand i ovn hev brandmændene ud af sengen

Lolland-Falster

Økonomisk håndsrækning: Millioner på vej til Lolland og Guldborgsund

Lokal nyt

Langt fremme på landsplan: Så ofte flyver lægehelikopteren til Sydhavsøerne

Vejret

Våd weekend på vej - lørdag kan give store mængder regn