Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

En gammel bro

Da sydmotorvejen før jul var spærret i mange timer, blev det med al tydelighed demonstreret, hvor afhængig vi er blevet af de faste broforbindelser. Trafikken brød sammen i hele Sydsjælland og på det nordlige Falster.

Store lastbiler og personbiler blev ledt via den gamle Storstrømsbro – og de store lastbiler over 10 tons – måtte vente på at sydmotorvejen igen blev åben. Et alternativ, men slet ikke nogen tidssvarende løsning, når sydmotorvejen bliver spærret.

Vejdirektoratets omfattende sundhedstjek af den gamle Storstrømsbro afslører, at broens kørebane er i en så ringe tilstand, at broen skal have helt nye kørebanekasser hurtigst muligt. Hvis ikke de er udskiftet inden 2014, er broen truet af lukning, fordi de vigtige kørebanekasser under vejbanen smuldrer væk.

Det kan godt være, at der var nogen, der fik julekaffen galt i halsen, da det lige før jul blev kendt, at Storstrømsbroen risikerer at blive lukket for al trafik. Renoveringen er omfattende, og vil koster mere end en halv milliard kroner. Dertil skal lægges udgifterne til at gøre broen klar til den faste forbindelse til Tyskland.

Jernbanen skal elektrificeres, og der skal etableres køreledninger langs broens ensporede jernbane. Det eneste sted fremover, hvor der kun vil være et spor på den nye jernbanelinje mellem København og Tyskland.

De nye oplysninger stiller igen spørgsmålet, om det ikke vil være klogest og mest fremtidssikkert at bygge en ny jernbanebro med plads til to spor i stedet for at blive ved med at reparere og renovere Storstrømsbroen fra 1937.

Skal vi leve med en gammel og slidt bro som flaskehals i det største trafikanlægsprojekt Danmark står overfor?

Det vil være en politisk fejlslutning af dimensioner, hvis vi om 10 år har en fast forbindelse til Tyskland med to sporet elektrisk jernbane hele vejen fra Købehavn til Hamborg, der hele tiden lider under problemer med Storstrømsbroen.

Noget tyder på, at det på sigt er billigere at bygge en ny jernbanebro ved siden af Storstrømsbroen end at poste op imod en milliard kroner for bare at undgå at lukke broen for trafik.

Hvad venter politikerne på? Tag nu den eneste rigtige beslutning – byg en ny bro.

Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook - klik her.

Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Danmarks-sensation: Jens finder helt unik snylter på Lolland

Guldborgsund

Søren har reddet ikoniske ure: Nu genskaber han byens klokkespil

Sport

Ny NFC-spiller flytter til Gedser

Guldborgsund

Lastbil påkørte autoværn

Lolland

Nu er den tiende indviet: Det skal han hedde

Lolland

Sikke et arbejde: Skaber luftfoto af lollandsk institution med 94.000 perler

Guldborgsund

Lokal butikschef nomineret: Oliver kan vinde stor pris

Lokal nyt

Se billederne: Fodboldfest i Nykøbing og Nakskov

Guldborgsund

De livreddende øjne vender tilbage til stranden

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Indland

SSI registrerer årets første TBE-tilfælde i Danmark

Vejret

DMI lover tør sankthansaften med gode solchancer

112

Barn i fare: Han havde slet ikke styr på sikkerheden

112

Slagteriansat er sigtet for at dræbe kollega på arbejdspladsen

Udland

Skuespiller Donald Sutherland er død

Annonce
Annonce
112

Kørte 160 km/t i 90-zone

Guldborgsund

Tilfreds citychef: - Vi har skabt en tradition

Sport

Danmark spillede uafgjort igen

112

12 personer fængslet i sag om sydsjællandsk narkonetværk

Guldborgsund

Lokal guldsmed død: Det skal der ske med butikken nu

Guldborgsund

Scandlines-ansatte slipper for skat

Lolland

Nu skal det undersøges: Skal der ligge et CO2-lager på Lolland?