Beredskabet i Lolland Kommune er nu sammen med beredskabsfolk fra den tyske side i fuld gang med at forberede sig på indsatser både i forbindelse med det kommende byggeri af Femern Bælt-tunnellen og til det beredskab, der skal opbygges på begge sider af den faste forbindelse, når den en gang står færdig.
Det er en stor udfordring at få alt på rette plads ikke mindst fordi byggepladsen bliver en af Europas største i en længere periode, men også fordi beredskabet omkring selve tunnellen, når den står færdig, skal være klart til indsatser i døgnets 24 timer året rundt. Det gælder både indsatsen i tunnellens kørespor og i jernbanedelen.
Selv om anlægsloven endnu ikke er vedtaget er det slet ikke for tidligt at være i gang med forberedelserne. På den danske side er det beredskabschef Finn Antonisen fra Lolland Kommune, der har igangsat de første initiativer, og der er dansk-tysk enighed om, at sikkerheden og indsatsmulighederne i tunnellen skal afprøves gennem en eller flere beredskabsøvelser før tunnellen kan indvies.
Forud for indvielsen er hele byggeprojektet også en stor udfordring for det lokale beredskab, der formentlig får en fast base på eller tæt på selve betonelementfabrikken i Rødbyhavn.
Lokalt har vi tidligere oplevet, hvor stort et kaos en trafikulykke kan udløse i eller ved den korte Guldborgsund-tunnel og i tunnelen under Storebælt. Tunnellen mellem Lolland og Femern får en samlet længde på hele 18 kilometer med ensrettede kørerør. Det stiller krav til et meget effektivt dansk-tysk samarbejde også om, hvor eventuelt tilskadekomne skal køres hen. På Femern er man ved at bygge et nyt sygehus, så den naturlige løsning må blive, at man fra den danske side fortsætter til dette sygehus, mens man fra den tyske side fortsætter til akutsygehuset i Nykøbing F.
Der er mange gordiske knuder, der skal løses op, før hele beredskabsplanen er strikket sammen, men der må ikke gås på kompromis med sikkerheden og det bliver der formentlig heller ikke. I planerne for tunnellen er medregnet et sindrigt sprinklersystem i tilfælde af brand i tunnellen og en særlig mellemgang med overtryk, hvor røg ikke kan trænge ind.
Folketidendes Femern-redaktion i Maribo følger intenst hele projektet, og i dagens avis fortæller vi blandt andet om beredskabets foreløbige opdrag. En af udfordringerne i de fælles dansk-tyske beredskabsplaner bliver af sproglig art, men det kan intensive kurser bløde op for. Hovedsagen er, at beredskaberne på begge sider er på forkant og i fuld gang med samarbejdet, og meldingerne for nuværende er ganske betryggende.