Annonce
Erhverv

Analytikere venter krise i luftfartsindustri i flere år

Iagttagere og analytikere venter en reduktion i udbuddet af flyruter og destinationer, når flyselskaberne i de kommende år må fokusere 100 procent på profit efter coronakrisen. Foto: Ivan Alvarado/Reuters

- Flyselskaber må prøve sig frem i den nye virkelighed. Der er ingen sikker opskrift på, siger analytiker.

Iagttagere og analytikere venter en reduktion i udbuddet af flyruter og destinationer, når luftfartsselskaberne i de kommende år må fokusere 100 procent på profit efter coronakrisen.

- Det kommer til at mærkes på alle typer af ruter, og det ventes at stå på i to til fire år frem i tiden, siger Hans Jørgen Elnæs, analytiker i Winair, til det svenske nyhedsbureau TT.

Udbruddet af coronavirus har senest fået konsekvenser for det største flyselskab i Latinamerika, Latam Airlines, der ligesom resten af industrien har måttet holde sine fly på jorden under virusudbruddet. Selskabet har søgt om konkursbeskyttelse under de amerikanske Chapter 11-regler.

Den tyske regering og Lufthansa blev mandag efter flere ugers forhandlinger enige om en redningspakke på ni milliarder euro - svarende til 67 milliarder kroner.

Anonyme kilder siger til Bloomberg News, at det medfører, at EU-Kommissionen vil have selskabet til at afgive vigtige slots - tid for afgang og landing - i Frankfurt og München.

Selv om flere i luftfartsbranchen allerede er begyndt at forberede sig på en ny start, regner Elnæs med, at flere konkurser vil følge i de kommende måneder - både blandt store og små selskaber.

Enkelte, som er i en vanskelig økonomisk situation, kommer til at blive omstruktureret eller vil blive opkøbt eller fusioneret med andre, lyder vurderingen.

- Flyselskaberne må prøve sig frem i den nye virkelighed. Der er ingen sikker opskrift på, hvad man skal gøre, siger flyanalytikeren Jean-Marie Skoglund i Sveriges transportstyrelse.

- Frygten for at rejse er den største udfordring for flyselskaberne i den nuværende situation. Denne frygt hænger sammen med, at vi stadig mangler viden om det nye coronavirus, og vi mangler en vaccine, siger han.

Skoglund antager, at det vil tage mellem to og fem år, før passagervolumen er tilbage på niveauet fra 2019. I år venter han en reduktion i flytrafikken på 50 procent i forhold til forrige år.

Hidtil er der i år givet 92 milliarder dollar - over 626 milliarder kroner - i statslige lån eller lånegarantier til flyselskaber over hele verden ifølge Elnæs.

Den nye gæld kommer til at påvirke priserne, så flybilletter bliver dyrere. Men priserne kan ikke sættes højere op, end hvad markedet er villig til at acceptere.

I løbet af maj er der sket en delvis genopretning i en del selskaber. Den 21. maj blev der gennemført 38.377 kommercielle flyvninger, og flere selskaber vil i de kommende måneder øge deres kapacitet.

  • Iagttagere og analytikere venter en reduktion i udbuddet af flyruter og destinationer, når flyselskaberne i de kommende år må fokusere 100 procent på profit efter coronakrisen. Foto: Ivan Alvarado/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Morten er betjent på Dølle: - Her er vi meget mere på

Stubbekøbing

Rystet over opdagelse: Hvem f***** stjæler fra en kirkegård?

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne