Trods den økonomiske krise øger Arla væksten. Den bliver trukket op af mejerikoncernens udenlandske markeder.
Arla har i året første halvdel øget sin omsætning trods den internationale krise. Og det kommer ejerne - mælkebønder i Danmark, Sverige og Tyskland - til gode i form af højere afregningspriser. Det viser Arla Foods halvårsregnskab.
- Mens forbrugerne på vores europæiske markeder stadig er tilbageholdende på grund af den fornyede økonomiske krise, oplever vi en stærk vækst på vores internationale markeder, specielt i Mellemøsten og Nordafrika, hvor omsætningen steg med 18 procent, siger Arla Foods administrerende direktør, Peder Tuborgh.
Også i Rusland og USA er Arlas omsætning vokset pænt.
Det har også øget omsætningen, at Arla i år er fusioneret med det tyske mejeriselskab, Hansa-Milch.
Omsætningen steg i den første halvdel af 2011 med omkring syv procent til 27 milliarder kroner i forhold til samme periode sidste år.
Samtidig fik mælkeproducenterne udbetalt 1,2 milliarder kroner mere, fordi Arla betalte dem 34 øre mere per kilo mælk, svarende til en stigning på 14 procent.
Den høje afregningspris til ejerne betyder, at selve mejerikoncernens overskud faldt med 200 millioner kroner til 497 millioner kroner.
Arla regner med et samlet overskud for 2011 på 1,3 milliarder kroner, svarende til 2,5 procent af omsætningen.
Den almindelige usikkerhed om den internationale økonomi og en tendens til faldende priser på mælk gør det svært at beregne årets resultat. Men Peder Tuborg siger:
- Vi regner med et markant løft i koncernens omsætningen.
/ritzau/