Både i Guldborgsund og Lolland kommune ønsker Dansk Industri bedre vilkår for virksomhederne.
Det er blevet mere attraktivt at drive virksomhed i Guldborgsund kommune det seneste år. Men Lolland er stadig mere populær blandt virksomhederne. Det viser DI's landsdækkende undersøgelse af erhvervsklimaet i de danske kommuner, skriver Dansk Industri i en pressemeddelelse.
Guldborgsund kommune er placeret som nr. 74 på listen ud af i alt 96 kommuner, en fremgang på 15 pladser i forhold til sidste års undersøgelse. Lolland kommune ligger nummer 48 - det er en tilbagegang på 18 pladser.
Virksomhederne i begge kommuner har oplevet en fremgang, når det gælder sagsbehandlingen på kommunekontoret. Behandlingen af miljø-, bygge- og sygedagpengesager er blevet hurtigere og mere effektiv, skriver dansk Industri.
- En god og hurtig sagsbehandling gør virksomhederne trygge og i stand til at agere hurtigt, når der for eksempel er behov for at udvide eller ændre produktionen. Derfor vil vi gerne kvittere for fremgangen, men der er stadig plads til forbedring. Selv om de er gået frem siden sidste år, er der lang vej til en placering blandt de bedste kommuner, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt fra A. Schillers Maskinfabrik A/S i pressemeddelesen.
Virksomhederne på Lolland-Falster bedømmer også den fysiske planlægning bedre, altså adgangen til velegnede erhvervsgrunde og den lokale planlægning. Lolland kommune vurderes i undersøgelsen så positivt på det punkt, at den er Danmarks 17. bedste i kategorien fysisk planlægning.
Til gengæld er der ifølge undersøgelsen plads til forbedring i Guldborgsund, når det gælder de overordnede rammer, kommunen byder virksomhederne, altså de faktorer der kan måles direkte som for eksempel udviklingen i afgifter, beskæftigelse, skat og uddannelsesniveau. På det punkt er Guldborgsund kommune placeret som nr. 95.
- Gode rammer at operere indenfor er alfa og omega for erhvervslivet. Det er afgørende, når vi skal trække nye virksomheder til kommunen, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt.
Virksomhederne i begge kommuner mener også, at kommunerne bør prioritere infrastrukturen, altså de kommunale veje og den kommunale offentlige trafik højest de kommende år, lige som kommunernes image bør opprioriteres.
Guldborgsund kommune er placeret som nr. 74 på listen ud af i alt 96 kommuner, en fremgang på 15 pladser i forhold til sidste års undersøgelse. Lolland kommune ligger nummer 48 - det er en tilbagegang på 18 pladser.
Virksomhederne i begge kommuner har oplevet en fremgang, når det gælder sagsbehandlingen på kommunekontoret. Behandlingen af miljø-, bygge- og sygedagpengesager er blevet hurtigere og mere effektiv, skriver dansk Industri.
- En god og hurtig sagsbehandling gør virksomhederne trygge og i stand til at agere hurtigt, når der for eksempel er behov for at udvide eller ændre produktionen. Derfor vil vi gerne kvittere for fremgangen, men der er stadig plads til forbedring. Selv om de er gået frem siden sidste år, er der lang vej til en placering blandt de bedste kommuner, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt fra A. Schillers Maskinfabrik A/S i pressemeddelesen.
Virksomhederne på Lolland-Falster bedømmer også den fysiske planlægning bedre, altså adgangen til velegnede erhvervsgrunde og den lokale planlægning. Lolland kommune vurderes i undersøgelsen så positivt på det punkt, at den er Danmarks 17. bedste i kategorien fysisk planlægning.
Til gengæld er der ifølge undersøgelsen plads til forbedring i Guldborgsund, når det gælder de overordnede rammer, kommunen byder virksomhederne, altså de faktorer der kan måles direkte som for eksempel udviklingen i afgifter, beskæftigelse, skat og uddannelsesniveau. På det punkt er Guldborgsund kommune placeret som nr. 95.
- Gode rammer at operere indenfor er alfa og omega for erhvervslivet. Det er afgørende, når vi skal trække nye virksomheder til kommunen, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt.
Virksomhederne i begge kommuner mener også, at kommunerne bør prioritere infrastrukturen, altså de kommunale veje og den kommunale offentlige trafik højest de kommende år, lige som kommunernes image bør opprioriteres.