Annonce
Erhverv

DSV trodser handelskrig og sender overskuddet op

DSV's administrerende direktør siden 2008, Jens Bjørn Andersen, fortæller, at handelskrigen mellem Kina og USA skaber usikkerhed, men ikke rigtig kan mærkes. Foto: Nils Meilvang/arkiv/Ritzau Scanpix

Handelskrigen mellem Kina og USA har indtil videre ikke gjort den store forskel for transportselskabet DSV.

Trods handelskrigen mellem verdens to største økonomier har transportkæmpen DSV haft stor fremgang i 2018.

Selskabets omsætning er steget fire procent til 58,1 milliarder kroner i årets første ni måneder.

Samtidig er overskuddet vokset 37 procent til 3060 millioner kroner. Det oplyser DSV i sit regnskab, der er offentliggjort fredag morgen.

- Implementering af toldtariffer skaber fortsat usikker for transportsektoren, men vi har indtil nu kun set ubetydelig effekt på vores egen forretning, siger topchef Jens Bjørn Andersen i en kommentar.

Amerikanerne har lagt told på omkring halvdelen af de varer, som kineserne eksporterer til USA. Kina har svaret igen med et lignende tiltag over for amerikanerne.

DSV tjener penge på at sende varer for virksomheder på landevejene, til søs og i luften. Desuden driver DSV lagerhoteller for virksomheder.

I år er den største del af væksten kommet fra luft- og søfragt. Til gengæld har resultaterne været mere afdæmpede i DSV's oprindelige forretning inden for lastbiltransport, hvor markedet er præget af hård konkurrence.

- Vi har leveret et stærkt resultat for de første ni måneder af 2018, hvor vi har opnået vækst i omsætningen inden for alle forretningsområder samt fortsat forbedring af vores marginer, siger Jens Bjørn Andersen.

DSV startede som en sammenslutning af ti vognmænd i 1976 og er vokset massivt gennem årene - blandt andet efter en række store opkøb. I dag er selskabet til stede i mere end 80 lande på verdensplan.

Den seneste store handel var i 2016, hvor DSV købte det amerikanske selskab UTI Worldwide for 9,5 milliarder kroner.

For nylig forsøgte selskabet at købe den hollandske konkurrent Ceva i en milliardhandel.

Men efter at have fået en kurv ad to omgange måtte danskerne droppe planerne.

  • Jens Bjørn Andersen
    DSV's administrerende direktør siden 2008, Jens Bjørn Andersen, fortæller, at handelskrigen mellem Kina og USA skaber usikkerhed, men ikke rigtig kan mærkes. Foto: Nils Meilvang/arkiv/Ritzau Scanpix
Annonce
Brand i Nykøbing Hallerne
112

Hal-brand i Nykøbing: Nu er mysteriet løst

Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Annonce
Annonce
Fejø

Det er beskæmmende: De skulle skamme sig!

112

Mystiske kæmpesten på vejen: Tre personer sigtet i "meget alvorlig" sag

Lolland

Miniatureudgave af sig selv: - Jeg står lige der

112

90 taget i fartkontroller

Guldborgsund

Helt unik ejendom til salg: Nu kan den blive din

Lolland

Lukker efter akut behov: Sikkerheden skal være i orden

Brand i Nykøbing Hallerne
112

Hal-brand i Nykøbing: Nu er mysteriet løst

Sport

Kaptajnen bliver på broen mindst et år mere

EM i fodbold

Vildt mange skal til Tyskland: Nu tager Scandlines konsekvensen

Lolland-Falster

Det bliver lynhurtigt: Godt nyt til elbilsejere

Sport

Stor interesse for Mark O.-stævne: - Fænomenalt

Vejret

DMI skruer op: 30 grader på Lolland

Guldborgsund

Hun gik ind i kampen for at redde zoo - men Camilla jubler ikke over redning

Indland

Aftaler med naboen er med til at forhindre indbrud i ferien

Lokal nyt

TV 2 gir lov til alle: Nu kan der være fodboldbrag på alle barer

Annonce
Annonce
112

10-årig hjalp kraftigt blødende mand: - Han er en hverdagshelt

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Kultur

Hjerteproblemer holder Lisbet Dahl ude af Tivolirevyen

Udland

Nu er det afgjort: Her er Natos næste generalsekretær

Lægehus lukker

Regionspolitiker: Førsteprioritet er at finde en læge der vil overtage praksis

Indland

Kunstig intelligens kan hjælpe læger med at opdage brystkræft

Politik

Messerschmidt trækker DF ud af klimalov efter aftale om CO2-afgift