Annonce
Erhverv

DSV trodser handelskrig og sender overskuddet op

DSV's administrerende direktør siden 2008, Jens Bjørn Andersen, fortæller, at handelskrigen mellem Kina og USA skaber usikkerhed, men ikke rigtig kan mærkes. Foto: Nils Meilvang/arkiv/Ritzau Scanpix

Handelskrigen mellem Kina og USA har indtil videre ikke gjort den store forskel for transportselskabet DSV.

Trods handelskrigen mellem verdens to største økonomier har transportkæmpen DSV haft stor fremgang i 2018.

Selskabets omsætning er steget fire procent til 58,1 milliarder kroner i årets første ni måneder.

Samtidig er overskuddet vokset 37 procent til 3060 millioner kroner. Det oplyser DSV i sit regnskab, der er offentliggjort fredag morgen.

- Implementering af toldtariffer skaber fortsat usikker for transportsektoren, men vi har indtil nu kun set ubetydelig effekt på vores egen forretning, siger topchef Jens Bjørn Andersen i en kommentar.

Amerikanerne har lagt told på omkring halvdelen af de varer, som kineserne eksporterer til USA. Kina har svaret igen med et lignende tiltag over for amerikanerne.

DSV tjener penge på at sende varer for virksomheder på landevejene, til søs og i luften. Desuden driver DSV lagerhoteller for virksomheder.

I år er den største del af væksten kommet fra luft- og søfragt. Til gengæld har resultaterne været mere afdæmpede i DSV's oprindelige forretning inden for lastbiltransport, hvor markedet er præget af hård konkurrence.

- Vi har leveret et stærkt resultat for de første ni måneder af 2018, hvor vi har opnået vækst i omsætningen inden for alle forretningsområder samt fortsat forbedring af vores marginer, siger Jens Bjørn Andersen.

DSV startede som en sammenslutning af ti vognmænd i 1976 og er vokset massivt gennem årene - blandt andet efter en række store opkøb. I dag er selskabet til stede i mere end 80 lande på verdensplan.

Den seneste store handel var i 2016, hvor DSV købte det amerikanske selskab UTI Worldwide for 9,5 milliarder kroner.

For nylig forsøgte selskabet at købe den hollandske konkurrent Ceva i en milliardhandel.

Men efter at have fået en kurv ad to omgange måtte danskerne droppe planerne.

  • Jens Bjørn Andersen
    DSV's administrerende direktør siden 2008, Jens Bjørn Andersen, fortæller, at handelskrigen mellem Kina og USA skaber usikkerhed, men ikke rigtig kan mærkes. Foto: Nils Meilvang/arkiv/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Annonce
Annonce
112

Tævede løs med glasflasker og spark i hovedet: Nu er teenagere dømt

Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Indland

Brand udbrudt i Novo Nordisk i Bagsværd

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Guldborgsund

Begejstrede anmeldere: Masser af stjerner til revyen

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej