Store problemer med at få IC4-togene på skinner får DSB til at forlænge lejen af dobbeltdækkertog.
De store problemer, der er med at få IC4-togene ud at køre, får nu DSB til at forlænge lejen af 67 dobbeltdækkertog.
Lejen bliver forlænget med fem år, oplyser DSB til Ritzau.
For kunderne betyder det ikke, at der bliver flere siddepladser nu og her. Men det håber man i DSB på, at det kommer til at ske med tiden:
- Aftalen betyder, at vi - efterhånden som vi får flere IC4-tog ud at køre - på den mellemlange bane vil kunne sikre siddepladser til vores kunder i de mest fyldte myldretidstog, siger underdirektør i DSB Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen.
- Omvendt hvis vi ikke havde fået mulighed for at forlænge aftalen med udlejer, kunne vi have været nødt til at reducere togtrafikken, siger han.
Det er Finansudvalget, der har godkendt, at lejen nu forlænges. Togene skulle have været tilbageleveret i 2012.
At IC4 ikke kommer på skinner som forventet har skabt et akut behov for ekstra materiel i DSB. Og derfor skal lejekontrakten forlænges.
- Forlængelsen betyder, at vi ikke skal returnere to dobbeltdækkervogne, hver gang vi får et IC4-tog sat i drift. Så med tiden får vi flere tog og dermed flere siddepladser til vores passagerer, siger Ove Dahl Kristensen.
DSB lejede de første 67 dobbeltdækkertog i 2002 og 2003 og har siden fået leveret yderligere 45 i 2008.
De skulle bruges, indtil IC4-togene kom ind som afløsning. Samtidig skulle IC3-togene skulle sættes ind som regionaltog på Sjælland.
Dobbeltdækkervognene bliver brugt i regionaltogstrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken mellem København og Jylland.
/ritzau/