DSB kører med kæmpe underskud. Det er IC4-togene, der hiver regnskabet i den forkerte retning.
DSB har et underskud på 509 millioner kroner i de ni første måneder af 2011. I samme periode 2010 havde selskabet et overskud på 194 millioner.
DSB har med andre ord tabt 700 millioner kroner på bundlinjen på bare et år.
- Vi bruger flere penge, end vi tjener, og at vi har et presserende behov for at forbedre økonomien, siger DSB?s økonomidirektør og konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær.
Det er blandt andet massive nedskrivninger på IC4-togene, der hiver det store underskud hjem.
Gennemgangen af tog og andet materiel, primært IC4, har påvirket resultatet negativt med godt 400 millioner kroner. Samlet betyder IC4-mareridtet, at der nedskrives med 300 millioner kroner på den post.
- Vi har skønsmæssigt nedskrevet værdien af IC4-togene som en helt naturlig og ansvarlig forlængelse af den nyligt offentliggjorte Atkins-rapport. Det er i øvrigt også et skøn, som vores revisorer er helt enige med os i, siger Jacob Kjær.
Af halvårsresultatet fremgik det ellers, at DSB ville komme ud med et samlet underskud på et sted mellem 125-150 millioner kroner i år. Men det skøn er nu for alvor skredet.
Det er ikke første gang, at DSB kæmper med bundlinjen. Sidste år endte underskuddet på 551 millioner kroner.
- Der er ingen tvivl om, at DSB er udfordret på vores økonomi, der er i alvorlig ubalance, siger DSB-direktøren.
Onsdag meldte DSB ud, at de store problemer, der er med at få IC4-togene ud at køre, får selskabet til at forlænge lejen med fem år af 67 dobbeltdækkertog. Togene skulle have været tilbageleveret i 2012.
Et lille lys i mørket er dog, at DSB har haft flere passagerer end nogen sinde før i årets første ni måneder.
Samlet set havde DSB 129 millioner kunder fra januar til og med september. Det svarer til en stigning på seks procent sammenlignet med de første tre kvartaler af 2010.
/ritzau/