Annonce
Erhverv

Lovede prisfast bilforsikring: Nu er Alka politianmeldt

Selv om Alka i en reklame siger, at prisen på en bilforsikring ikke kan stige ved en skade, er det tilfældet. Nu politianmelder Forbrugerombudsmanden selskabet. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Forsikringsselskabet Alka har vildledt kunder om pris på bilforsikring, mener Forbrugerombudsmanden.

"Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op".

Sådan lovede forsikringsselskabet Alka om prisen på en bilforsikring i en reklame, der blev sendt på tv og YouTube fra februar 2016 til november 2017.

Stik imod løftet kunne kunder dog alligevel opleve, at deres forsikring blev dyrere ved en skade.

Det har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde forsikringsselskabet for vildledende markedsføring.

- I sin markedsføring af bilforsikringer gav Alka forbrugerne en forventning om, at priserne ikke vil stige ved skader på bilen, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Men det er vildledende markedsføring efter vores opfattelse. Selskabet har nemlig samtidig aftalebetingelser, hvori der står, at prisen faktisk kan stige ved skader. Prisen steg også for en række forbrugere efter skader.

Af forsikringsbetingelserne fremgår det, at forsikringens pris og dækning kan ændres med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade.

Derudover vil forbrugere, der har haft en skade, få forhøjet deres selvrisiko med 4000 kroner det følgende år.

Hos Alka beklager kommunikationsdirektør Lise Aggerly. Hun forklarer, at der er sket en fejl.

- Vi har sagt én ting i en reklame, som vi ikke har kunnet overholde over for alle kunder på grund af nogle procedurer.

- Derfor synes vi, det er helt fair, at Forbrugerombudsmanden nu kigger på den sag, siger hun.

Spørgsmål: Er det rigtigt at sige, at forsikringens pris ikke sættes op ved en skade, når prisen kan ændres med 14 dages varsel efter en skade?

- Nej, det er ikke rigtigt at sige det i reklamen, selv om det gælder for meget, meget få - det gælder for 92 kunder ud af 100.000 i perioden.

- Men det er ikke i orden, at man siger noget i en reklame, og der så foregår noget andet, siger Lise Aggerly.

Løftet om, at der ikke kan forekomme en prisstigning, er nu blevet fjernet fra Alkas marketingmateriale.

  • Alka politianmeldes for vildledende markedsføring
    Selv om Alka i en reklame siger, at prisen på en bilforsikring ikke kan stige ved en skade, er det tilfældet. Nu politianmelder Forbrugerombudsmanden selskabet. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Sport

Mark O. Madsen lancerer kæmpe event: Vil  være størst i Europa

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Femern

Kongen gav en helt særlig gave til Femern-forbindelsen

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg