Annonce
Erhverv

Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav

Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav Foto: POLFOTO/AP

Rederiforeningen opfordrer sine medlemmer til at tage hensyn til miljø og sikkerhed, når skibe skrottes.

Danmarks Rederiforening har siden 2009 anbefalet sine medlemmer, at leve op til kravene i Hongkong-konventionen, der sætter rammer for ophugning af skibe under forhold, der tager hensyn til miljø og arbejdernes sikkerhed.

Det siger underdirektør i rederiforeningen Maria Bruun Skipper.

- Vi kan kun anbefale vores medlemmer at leve op til bestemmelserne i Hongkong-konventionen. Der er ingen juridisk binding, og derfor kan vi ikke sanktionere, hvis de ikke gør det, siger Maria Bruun Skipper til Ritzau.

11 danske rederier og selskaber har siden november 2009 sendt i alt 18 skibe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, der ikke tager hensyn til arbejdernes sikkerhed eller miljøet, har netsiden offthebeach.org opgjort.

Det er sket efter, at Hongkong-konventionen blev vedtaget af mere end 60 lande i FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) i maj 2009.

Siden konventionens vedtagelse har rederiforeningen ifølge underdirektøren presset på, for at Danmark skal ratificere konventionen.

- Vi har presset på for at den danske regering skal gå foran og ratificere konventionen, det er sket i den løbende dialog, vi har haft med miljøministeren, siger Maria Bruun Skipper.

Selv om en EU-forordning om skrotning af skibe og Hongkong-konventionen ratificeres af alle 28 EU-lande, gælder konventionen ikke, før ophuggerlande som Indien har ratificeret den.

Spørgsmål: Kan danske rederier med skibe under flag uden for EU så ikke fortsætte med at sende skibe til ophugning på de berygtede strande?

- Sætter man det op i det perspektiv, kan EU ikke række længere ud end de 28 lande. Det er netop derfor, vi helst ser en lov på globalt plan.

Maria Bruun Skipper forklarer, at ophugnings-landene selv har interesse i at ratificere konventionen og henviser til, at eksempelvis kinesiske ophugningsstationer er langt fremme kvalitetsmæssigt.

- Det er også et erhverv, der alt andet lige er med til at brødføde en befolkning. Man skal også se det i det perspektiv, svarer Maria Bruun Skipper.

  • Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav Foto: POLFOTO/AP
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Dølle

Så er markedspladsen åben

Dølle

Morten er betjent på Dølle: - Her er vi meget mere på

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Stubbekøbing

Rystet over opdagelse: Hvem f***** stjæler fra en kirkegård?

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne